Digital markedsføring

En innføring

Digital makredsførings iconer. SEO, Innholdsmarkedsføring, google analytics, content marketing, nettside, sosiale medier, epost makredsføring, display kampanjer

Denne artikkelen sikter på å gjøre deg forstått med hva digital markedsføring er og hvordan det skiller seg fra tradisjonell markedsføring. Hvor mye til geek trenger du å være for å få resultater og er det riktig for deg å benytte et byrå eller kjøre det hele selv fra egen plattform. 

 

Hva er digital markedsføring

salgstrakten

de forskjellige kanalene

meld deg på her for å se live hvordan det fungerer

hva passer for deg

google analytics

lenker til videre sider

kombinasjon med analog markedsrøring

 

HVA ER DIGITAL MARKEDSFØRING?

Digital markedsføring er så mangt men fellesnevneren er at det kun skjer over digitale flater. Om man koker det hele ned enda mer omhandler digital markedsføring kunsten å få trukket besøkende inn til nettsiden for så lite penger som mulig. Det argumenteres mye fram og tilbake om digital markedsføring skal ta seg av salget. Vi i isbre media bruker en strategi der vi lar den digitale markedsføringen stå for trafikken mens landesidene står for salget. 

 

SALGSTRAKTEN

Salgstrakten er noe ALLE som driver med digital markedsføring må kjenne til. Salgstrakten sier noe om hvordan vi setter opp annnsene våres for å føre publikum gjennom en prosess som varmer dem opp før vi ber om et salg eller lignende. Vi liker å tenke på trakten som en 3 delt affære slik som vist på bildet under. 

DE FORSKJELLIGE KANALENE

Digital markedsføring kan gjøres over flere flater og metoder. Hver metode krever sin egen gjennomføringsmetode da det er helt forskjellige metoder å jobbe på som gir helt forskjellige resultater. 

  • SEO
    står for Søke Motor Optimalisering, og er et fagfelt man benytter når man vil at nettsiden din skal bli funnet i organisk søk. I praksis setter man opp siden med innhold slik at det får maks relevans for den som leser innholdet. For eksempel er dette en side som er SEO optimalisert i den forstand at du som leser forventer å lese om dette og faktisk fullfører teksten. Google analytics fanger opp din brukeratferd for å tyde om siden er relevant for søkeordene. Vi ønsker også å fortelle Google på en ryddig måte hva denne siden faktisk inneholder på en klar måte.

    Søkeordet vi sikter oss på mot google for denne siden er «digital markedsføring». Vi ønsker altså å sende så mange signaler til google som mulig og hente inn publikum som søker etter «digital markedsføring» i google ved å komme høyt opp på lista. 

 
  • SEM
    Skiller seg noe fra SEO der man betaler seg en plass på søkemotorfeltet framfor å fortjene den. Her sier du ifra til Google hvor mye du er villig til å betale for trafikken, jo mer du er villig til å betale for klikkene jo fler ganger blir du vist for søkeordene du har valgt. Det fine med denne trafikken er som med SEO at de besøkende jakter på akkurat ditt produkt før dem kommer inn på siden din. 
 
  • BETALT ANNONSERINGER
    omhandler annonser som går på sosiale medier og er betalte for. her er fordelen at du kan få besøkende på kommando. Prisen pr kunde varierer fra ca 2 kr til 40 kroner alt ettersom hvor gode og effektive annonser du lager. Her er hemmeligheten å være så kreativ som mulig og fange oppmerksomheten fort. Som en grunnsten i alt vi gjør med betalte annonseringer så sier vi at vi må produsere underholdningsverdi. Ingen på sosiale medier (eller andre steder forsåvidt også) liker å bli solgt til. Folk er på Facebook, instagram, snapchat er nettopp der for å bli underholdt. Skal annonsen derfor ha den effekten du ønsker trenger den nettopp å være underholdende. 
 
  • BANNER ANNONSERINGER
    er annonser man legger ut på sider som for eksempel tv2.no/ tid for hjem. Banner annonseringer fungerer best som et verktøy for merkevarebygging og da hovedsakelig som en del av en retargeting strategi. Retargeting går ut på at du som nettside finner tilbake folk som har besøkt hele eller deler av siden din og sender dem målrettet reklame. Banner annonsering burde være et tillegg til annen bruk av annonsering. 
 
  • EPOST MARKEDSFØRING
    Er som navnet sier. Markedsføring gjennom EPOST. Her er det viktig å gi verdi når man selger seg inn. Vi benytter oss av epost markedsøring mot våre kunder og sender dem til forskjellige artikler på hjemmesiden vår. Denne posten for eksempel har blitt lagt inn som en del av epostmarkedsføringen sin vi sender publikum fra……………
 
  • SOSIALE MEDIER
  • Betyr alt man gjør på sosiale medier via grupper og sider. Her er trafikken du skaper gratis utenom timene du er nødt til å legge ned for å skape sidene. Over denne flaten har du mulighet til å nå ut igjen og igjen til de samme folkene omtrent hver gang så lenge du skaper interessant innhold for publikumet ditt. 
 
  • INNHOLDSMARKEDSFØRING
  • Er prosessen som omhandler å distribuere innhold som tiltrekker og beholder kunder med et engasjerende innhold. Her kan du dis distribuere over, youtube, blogg, podcast, sosiale medier eller andre flater som passer din bransje. 
 
  • INFLUENSER MARKETING
    Som navnet tilsier er dette markedsføring som går via influensere. Normalt lager man en avtale med influenseren og sender trafikk til din side via influenseren sin blogg, youtubekanal etc. Avtalene man inngår er somregel forskjellig fra influenser til influenser. Her finnes det ingen fasit så det gjelder å ha med seg hodet så du ikke bestiller reklameplass i en død for eksempel instagram kanal med 100,000 følgere som ikke er annet en botter.