facebook og instagram har blitt til meta markedsføring

HVORFOR META MARKEDSFØRING?

For å sløye det ned til det grunnlegennde. Med facebook og instagram markedsføring har du mulighet til å kjøpe deg trafikk øyeblikkelig. Det er opp til deg hvor mye du vil legge i potten for å gasse med. Med META markedsføring som trafikk kilde har du en fantastisk mulighet til å nå et nytt publikum øyeblikkelig eller tidligere kunder mot en fortsatt lav kost (om du gjør det riktig vell og merke). Konkurransen øker hver dag og det blir dyrere og dyrere, etter å ha lest ferdig denne artikkelen vil du hvertfall sitte igjen med kunnskap som våpen og en større forståelse av hvordan du skaper suksess. 

Husk at det finnes noen begrensninger ved å skape trafikk over Meta. Blandt annet er publikum kaldt og opprinnelig ikke på søken etter det du tilbyr. Kunden er på facebook og instagram for å bli underholdt og koble av en kort perode. Ettersom man ikke kan tvinge folk til å se ferdig annonsene som på Snapchat. kan det derfor ikke Meta alltid passe for alle bransjer og firmaer.

Annonserer du med retargeting på nettstedet ditt er Facebook og Instagram virkelig en fantastisk kanal. Med retargeting har du mulighet til å nå tilbake til besøkende med et budskap etter at dem har forlatt siden din og slik forsøke å vinne dem tilbake som kunder. Her er Meta Markedsføring et fantastisk verktøy og nesten et must for samtlige bedrifter som enkelt vil øke omsettningen.

 

HVORDAN FÅ OPP PRESTASJONEN OG PRISEN NED

Når vi måler prestasjon med facebook ads snakker vi først og fremst om kost per besøkende – ( CPA, Cost Per Acquisition
Prisen påvirkes i hovedsak av 2 faktorer. 

1, Hvor mange som bestiller annonser samtidig på året og.
2, hvor godt selve annonsen presterer i klikk og interesse mot publikum, jo mer klikk des lavere pris. 

Når det kommer et rush av butikker som alle kjøper annonseplass for å selge julegaver på Facebook og Instagram, blir det trangt om plassen pr scrollemeter, og prisen vil øke. Prisen øker ettersom det er begrenset med annonseplass inne på facebook og instagram. Annonsen din gjennomgår en slags budrunde før den blir publisert. For å få ned prisen gjelder det også å fange oppmerksomheten og ha god klikkrate på annonsen. Da trenger meta mindre annonseplass for å skape klikk og dette premieres du som annonsør med en lav pris. 

Gjennomsnittlig kostpris pr klikk til nettside ligger normalt på mellom 15 og 25 kroner. Koster annonsen din mer pr klikk en dette bør man gjore noe med annonsen ettersom at dette er et tegn på at den ikke presterer.
Der er nok ikke lønnsomt å kjøre den med mindre du sikter deg mot en ytterst målrettet og spisset publikum.

Skal vi påvirke prisen annet en når på året du kjøper gjelder det altså å øke prestasjonen på annonsen ved å gjøre den aktuell og relevant. Kort fortalt, gjør som følgende: Fortell en historie, by på litt humor, kom med noe interessant og vis deg fram eller prosuktet ditt samtidig, skill deg ut med litt underholdning, og vipps, så har du en annonse som kan skape helt ville inntekter for deg.

Under her er en annonse vi kjørte for en kunde i 2021. Dette er den annonsen som har prestert desidert best på huset med en kostpris pr besøkende på samlet 1,69kr for 3 alternativer i teksten på annonsen. av 9754 personer raket denne annonsen inn hele 821 noe som ga den en samlet gjennomklikksrate på 8,5% gjennomsnittet ligger på 0,7% !

SER DU NOE ÅPENBART VI KUNNE GJORT BEDRE I ANNONSEN? LEGG IGJEN EN KOMMENTAR HELT I BUNN. 

Amatørprodusert materiale kan lage veldig gode resultater

gjennomsnittlig kostpris på facebook for mobil

HVORDAN KOMME I GANG

For å komme i gang anbefaler vi at kunden eier sin egen business manager og legger til isbre media som med-administrerende.
Dette for at vi skal kunne sette opp og klargjøre til at annonseplattformen med pixler og det hele skal fungere. Denne tilgangen skjer gjennom facebook og er vanlig praksis man benytter om du trenger hjelp til å kjøre annonser på lufta. 

Business Suite er ikke business manager og må ikke forveksles. Meta har to plattformer man kan benytte. 

1, Business suite er en forenklet annonseringsplattform sammenlignet når målt opp mot
2, Business manager kan sees på som den hellige gral når det kommer til annonseringsverktøy og er det vi foretrekker å jobbe med. 

Det er litt å sette seg inn i starten ettersom business manager er et stort system så det kan være greit å ta en gjennomgang. 

Vi på isbre media har et 

META PIXEL

facebook pixel helper illustrasjon

En pixel er en kodesnutt man legger på toppen av nettsiden din slik at Meta skal kunne finne tilbake det publikumet som har vært på besøk for å levere retargeting annonser. Dette gjør vi ettersom en kunde som nylig har besøkt deg kan regnes som lunken da den besøkende fra før av har vist interesse for din nettside eller firma. Retargeting annonser sin oppgave er å gjøre publikum som har forlatt siden om til betalende kunder ved å ta publikum gjennom noe vi kaller en salgsfunnel.
En salgsfunnel kan beskrives som en reise du vil at publikum skal ta og slik bli varmet enda mer opp før man ber om å kjøpe noe eller be om en handling som for eksempel å melde seg på et nyhetsbrev. 

Kunden kan velge å ikke bli funnet av retargeting pixelen, ved ikke å klikke på aksepter knappen i cookie banneret som poppet opp når du kom til denne siden . Om du laster ned en extention til Chrome som heter Facebook pixel helper vil dette være et nyttig verktøy å benytte 

KREATIVITET

Det er vanskelig å uttrykke viktigheten nok når det kommer til hvor viktig det er med kreative annonser. vi har vært så smått inne på at besøkende på facebook og instagram er der for å bli underholdt.
Ditt mål med annonseringen bør derfor være å overgå interessant scalaen på hva publikumet ditt ser på til daglig når dem bruker tid på facebook. 

Når det kommer til hvem 

 

kreativitet

publikum

Oppsett

fremme innlegg

rett pris for klikket

fordeler mot ulemper