Salgstrakten

Prinsippene for salgstrakten i digital markedsføring er omtrent lik for de fleste bedrifter og bransjer. Innholdet varierer imidlertid stort og bør ha et stort innslag av kreativitet og om mulig humor. 
Det handler om å gjøre et kaldt publikum varm nok til at kunden vil gjøre en handling som er verdifull for deg som bedrift.
Dette gjør man ved å påvirke kunden i flere steg. Man lager da annonser med spesifikke oppgaver og sender dem ut kontrollert i riktig rekkefølge. 

Handlinger vi ønsker at kunden skal ta etter å ha blitt kjent med deg kan for eksempel være et kjøp, melde seg på en epostmarkedsføringsliste, bli medlem av Facebook gruppen din, be om mer informasjon (leads) eller andre ting du som bedriftseier setter opp som en inntektsbringene og ønsket handling

Jeg anbefaler i de fleste tilfeller å be om noe som ikke koster kunden penger eller innsats, og gjøre salget manuelt via telefon eller befaring når kunden kontakter dere. Dette er selvfølgelig bransjespesifikt og kommer an på hva du selger. Har du en butikk ønsker man jo at kunden skal komme innom fysisk. og har du en nettbutikk så vil man jo ha salget utført på nettsiden. 

Jeg setter oftest opp en enkel 3 stegs salgstrakt for mine kunder når de skal ut i å hente kalde kunder med annonsering.

steg 1 bli kjent annonser. Steg 2 Hva du tilbyr. Steg 3 Konvertering

1. Bli kjent annonser er det første kontaktpunktet du har med en person. Dette er annonsen som kjennetegnes ved at du opplyser om seg selv på en god og effektiv måte.  Her vil målet  være å skape tillit og vekke interesse. 

2. Løse problem/hva vi tilbyr annonser er akkurat hva navnet tilsier. Her lar vi kunden få en forståelse av hvilket problem bedriften din kan løse for at kunden skal visualisere seg livet med din vare eller tjeneste. Vi går altså en runde med produktet du selger. 

3. Konverteringsannonser er siste leddet i denne litt forenklede salgstakten. Etter å ha varmet opp publikum med de 2 forrige annonnsetypene er det klart for å spørre kunden om et kjøp eller handling. Dette gjør vi som som regel ved å gi kunden et tidsbegrenset tilbud eller tilsvarende på en tjeneste eller et produkt som kunden har vist interesse for.

NB. Man bør ha over 8 kontaktpunkter med kunden sammenlagt før man ber om en konvertering og helst over flere kanaler som: Snapchat, Instagram, Youtube, Google Display mm.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.