Dette må du vite om
(3 parts cookies) og annen sporing
om du vil holde følge med de voksne gutta i bransjen som markedsfører i 2021 !

Publisert    12/4- 21

Om du ikke har fulgt med i timen og er usikker på hvordan en cookie egentlig fungerer og hvorfor den er på vei til å bli faset ut er denne artikkelen for deg. Etter å ha lest ferdig vil du sitte igjen med kunnskap du kan dra på med rundt lunsjbordet på jobben. 

For å kunne skrive denne artikkelen trengtes det over 30 timer lesing for samling av alle løse tråder.
Samt 15-17 timer skriving over 5 dager.
Jeg ble helt besatt da det var et spennende tema å skrive om.
Med dette ønsker jeg deg riktig god lesing!

 

 

 

Det har vært mye snakk om at cookies skal fases ut de siste årene. 
Det heter seg at kaken skal dø.

I denne artikkelen dypdykker vi derfor ned i følgende temaer

  1. Hva en cookie er og hvordan de virker.
  2. Hvordan vi deler opp cookies i forskjellige deler.
  3. Verktøy og metoder du som geek trenger for å se hva som skjer når du surfer. 
  4. Hva som skjer med dataen etter at den har blitt høstet.
  5. Dette bør du vite om GDPR og andre lignende
  6. Eksempler der bruk av innhentet data har påvirket hele samfunn feilaktig.
  7. Trenger vi virkelig 3 parts cookies?
  8. Teknologier utvikler utvikling for å omgå cookien.
  9. Og ikke minst til slutt ser vi på hvordan verden kan se ut i 2022 når det kommer til digital markedsføring når Google faser ut bruk av 3 parts cookies i sin Chrome nettleseren. 

 

 

 

1. Først dykker vi ned i hva en cookie er, hvor den kommer fra og hvordan den virker

Kort fortalt og bare for å starte et sted (vi skal dypt ned i det) er cookies en liten fil som en webserver instalerer på enten nettleseren din (som Chrome eller Firefox) eller inn i minnet, i tilfeller gjerne da via apper på mobiltelefonen. Dette skjer på automatikk uten at du som bruker merker noe serlig til det. Men tro meg når jeg sier at du ville hatt en annen hverdag som internettbruker om cookies ikke hadde eksistert. 

Cookies ble funnet opp av Lou Montulli som jobbet i det tidligere nettleser selskapet Netscape. I mitt minne var Netscape noe mystisk som lå inne på skole PCene på barneskolen. Vi klikket oss ofte nysgjerrige rundt når vi skulle søke etter ting på nettet som kommende IT teknikere i PCtimene på Kjelsås barneskole 2 ganger i uka. Når man tenker tilbake på Netscape i 2021 er det lett å se for seg en nettleseren med bare dinosaur technologi.
Ettersom netscape ikke eksisterer mer er det lett å glemme at Netscape var en av IT pionerne som gjorde internett tilgjengelig og brukervennlig for folkemassen på 90 tallet.
Mr Lou`s arv førte med seg mye. Han fant faktisk opp kaken vi så iherdig nå prøver å fjerne oss fra.

Før cookies ble funnet opp rejerte et system som lagret informasjonen på brukernivå lignende slik rett på serveren. Resultatet framskaffes i dag med med cookies som gjør at pcene lagrer informasjonen lokalt. Cookies gjør den samme jobben som lokalt lagret info men mer effektivt. 
Når Lou Montulli fant opp cookiesen var det først og fremst som følge av et behøv om å lette arbeidsmengden til serveren. Den gamle metoden førte til store mengder datalagring på serveren som førte til tregere nettside for brukere av internett da serveren måtte jobbe mer for å servere det klienten spurte om (du som bruker spør en server om innholdet til en URL hver gang du beveger deg rundt på nettet) og serveren serverer innholdet du ber om. Dette var for webserveren tunge oppgaver og krevde mye prossesering.
Mens daglige nettbrukere på 90 tallet økte, økte også den genererte datamengden.
Og på 123 oppsto behovet for cookies.


Om du fortsatt føler du sliter litt med å forstå så fortvil ikke.
Jeg går sakte fram og i dybden bare du holder ut.
Fortsetter å lese deg nedover, vi kommer i mål og du vil forstå.

Om du sliter med å henge med så forsøk å se videoen under, men det er ingen krise om du bare leser videre.



Klikk her for å gå videre til Noroff.no





Mer detaljert om hvordan en cookie fungerer.

2. Hvordan vi deler opp cookies i forskjellige deler

 

Vi deler Cookies inn i 3 kategorier. 
Nå skal vi se litt på hvordan de kan brukes til hvert sitt bruk. 

 

1 Parts cookies
2 Parts cookies
3 Parts cookies

 

 

1 Parts cookies


1 Parts Cookies er cookies som genereres av den nettsiden du besøker. Denne artikkelen har en URL adresse som fester seg på alle cookies den genererer. Man kan slik spore en cookie tilbake til den faktiske nettsiden du besøkte. 1 Parts Cookies som kommer fra dette nettstedet vil derfor starte med adressen bjoerk.no  

1 Parts cookies er en nødvendighet for at du som bruker av en nettside skal oppleve at den fungerer som den skal. 
For å stadfeste hva dette vil si i praksis, så se for deg at du besøker en klesbutikk på nett. Du legger en t-kjorte i handlekurven og trykker deg videre til sko avdelingen. Når du klikker deg til sko avdelingen vil du legge merke til at nettadressen gikk fra          www.norskeklesmerker.no/t-skjorter     til    www.norskeklesmerker.no/kjoler.    

Du har altså endret nettside inne på nettstedet. For at du ikke skal miste varen du har lagt i handlekurven når du navigerer deg rundt i butikken på jakt etter kjoler er du avhengig av at nettbutikken husker at du faktisk har en vare i handlekurven mens du går rundt i butikken fra side til side. Det er her det geniale med cookies kommer inn, for cookies er den kapselen som i dette tilfellet blandt annet husker på slike ting man trenger.
Om du går til en konkurrent eller vimser rundt et par timer andre på steder på nettet merker du fort at varen fortsatt lå trygt i handlevognen når du kom tilbake. Butikken ser helt lik ut siden siste siden du var på når du forlot butikken. 

Et annet eksempel ved bruk av 1 parts cookie er å måle informasjon om hvordan du som gjest navigerer og oppfører deg på nettstedet.  Det er noe som er nyttig for webutvikleren å få kjennskap til da man med denne informasjonen kan foreta forbedringer på side eller innhold basert på dataen du har lagt igjen. 

Et siste eksempel på bruk av nødvendige 1 parts cookies vil være at man automatisk blir logget ut av nettbanken etter å ha vært innlogget over en satt tid av nettbanken. Dette for å forhindre at du blir værende innlogget om du skulle ha glemt å logge deg ut en stressende morgen da du forlot huset i all hast.
Ved å bli automatisk logget ut forhindrer du at kona eller mannen for eksempel fører over hele sparekontoen til seg selv før du må ut på tinder og søke ny galskap… Vell, u get the point. 

1 Parts Cookies har blitt en ting vi er avhengige av enten du synes det er ok å legge igjen informasjon eller ikke. 
For å avslutte 1 parts cookies på en ordentlig måte så kan jeg nevne at dette er helt trygt i de fleste tilfeller.
Det er først når vi kommer til 2 og 3 parts cookies det guffne starter å skje og opphavet til hele diskusjonen rundt kakens død blusser opp. 




2 Parts cookies

 

Når det kommer til begrepet 2 parts cookies er dette et begrep man skjeldent bruker i dagligtalen, men det er greit å ha en forståelse for hva det er slik at vi senere kan skille de 3 begrepene helt fra hverandre. Det er faktisk ingen ting som heter en 2 parts cookie, men data som stammer fra 1 parts cookie kaller vi 2 parts data.
Det er rett og slett bare data generert av 1 parts cookiesen som har blitt solgt fra et firma til et annet etter at det har blitt høstet. 

Når du navigerer deg rundt på Bjoerk.no så legger du igjen dataspor ved hjelp av cookies på min webserver som sier noe om hvordan du har oppført deg og surra rundt. Selger jeg denne informasjoen videre kaller vi datapunktene for 2 parts data.
Det oppstår en en del etiske dilemmaer vi kommer til å se litt nermere på senere i denne artikkelen. Men før vi går dit skal vi innom det hete temaet som er på alles lepper om dagen, nemmelig cookies som direkte og live overvåker deg på vegne av et utenforstående firma på kryss og tvers. 

 

 

 

3 parts cookies

 

La oss ha det klart at cookies er cookies uten noe hokus pokus de fungerer helt likt. Som forklart er cookies noe du bruker for å tracke oppførsel på et nettsted. Vi snakker om 3 parts cookies når cookiesene man laster ned som besøkende på en nettside ikke har opphav fra den siden du besøker. De er altså merket med andre adresser de sender data de sanker til.  

Her er et eksepmel.
Du logger inn på akasa.no og tar en quiz. For å få quizen til å fungere trenger den litt 1 parts cookies som du sikkert har skjønt til nå. Samtidig når du benytter denne tjenesten lastes det også ned 3 parts cookies til nettleseren din i stillhet. La oss gå sakte fram du forstår ha vi snakker om nå. Altså du besøker akasa.no der alle 1 parts cookiesene som blir lastet ned til nettleseren din er markert med sporing tilbake til akasa.no.
samtidig lastes det også ned cookies på nettleseren din med helt andre adresser den sender til.
Disse ble lastet ned til nettleseren din via quizen du akkurat tok og har egetlig ingenting med akasa.no og gjøre…
Sammenhengen ligger i at quiz programmet som i dette tilfellet heter TypeForm og som kan lastes ned og produseres til en nettside via Typeform.com slik jeg har gjort har gjort avtale med flere 3 parter om at de kan få bruke typeform som en kanal til å hente informasjon (data om deg). 

Hva dette betyr i praksis når det kommer til sporing og datainnhenting. Du laster inn en bestemt side og forventer at informasjonen du legger igjen her bare vil bli benyttet av denne siden. mens det som egentlig skjer er at et hav av forskjellige aktører uhindret sanker info om deg gjennom den siden du besøker. Grunnen til at jeg tok opp tilfellet med typeform er fordi dette er et eksempel der de etter min mening framstår som en versting sammenlignet med andre aktører som bedriver quiz og forms virksomhet.
Jeg åpnet en konto på Typeform i midt april for å lage en quiz og slik samle email adresser for videre epost markedsføring. Jeg kom da tilfeldig over en artikkel som sa at TypeForm lar ca 70 aktører hente informasjon om brukere gjennom sin tjeneste. 

Den quizen du akkurat har tatt ovenfor genererte nå deler informasjon til ca 70 tredjeparter. Det er ikke noe unormalt med det så det er sagt. 
Vi skal senere i artikkelen slette alle cookies lagt inn via denne siden så slapp av 🙂 du skal få full innsikt i dine lagrede cookies snart.

Så hvorfor er det slik? Alt har som regel en naturlig forklaring og ikke overasskende er det pengene som styrer dette også. Typeform lar andre en dem selv installere programvare på din nettleser for å tjene penger.  
Data er verdens største handelsvare og har de senere årene overgått olje målt i omsettning.
Data er altså BIG BUSINESS.
Denne dataen selges videre til andre aktører igjen og igjen og slik går pengepressen for IT firmaene. Dette er normal praksis og benyttes på så si alle nettsider du besøker.
Det er vanskelig å oppdage at infoen du legger igjen blir solgt så du stiller ikke med innsikt, med mindre du vet hvordan man håndterer dette manuelt. Det er til og med vanskelig for deg som produserer og drifter nettsider å vite at du faktisk er med på å holde hjulene i gang for sleipe IT formaer på denne uetiske måten.
Det var bare en tilfeldighet som gjorde at jeg selv fant ut av at Typeform oppererte på denne måten selvom det var jeg som installerte dette på en side jeg drifter. Jeg ble uvitende og uønsket en støttespiller til data industrien.

Vi skal ta et annet eksempel som du kanskje har litt mer kjenskap til og vinkle det fra en annen vinkel med et eksempel der vi bruker Facebook som er storaktør når det kommer til innhenting av data via 3 parts cookies.
Skal man drive en nettbutikk eller bare et nettsted disse dager er noe av det første man har praktisert i noen år å instalere en Pixel fra facebook på hjemesiden man bygger.
Pixel er navnet på Cookieverktøyet til facecbook så det ikke er noen tvil.

Når så si alle nettsider har installert facebook pixel har også facabook tilgang til uhordelige mengder med data. 
Disse dataene er med på å kartlegge hvor du som bruker har navigert rundt og alt mulig hva du har gjort på de sidene du har besøkt. 
Denne informasjonen lar facebook deg som markedsfører benytte blandt annet når du skal kjøpe reklame plass til firmaet ditt inne på facebook. 
Er du markedsfører er du kjent med systemet rundt og om retargeting, men for deg som fortsatt lurer litt på hva dette er skal jeg gå litt mer inn på det nå slik at du kan sette det sammen enda bedre. 

En person går inn på nettsiden Noroff.no. Noroff har installert pixel fra facebook og facebook fanger derfor opp at du besøker noroff.no og hva du gjør der inne. Når noroff sin markedsavdeling skal kjøpe annonseplass via Ads manager som er publiseringsverktøyet til facebook vet allerede facebook hvem som har vært inne på nettsiden ettersom de besøkende har blitt markert med cookies. Istedefor å sende annonser i blinde til tilfeldige brukere av facebook er det i flere sammenhenger vesentlig mer effektivt å sende reklamen til personer som alt har vist interesse og som har besøkt nettsiden Noroff.no
Denne teknikken heter Retargeting og hadde ikke vært mulig å gjennomføre uten at bruk av 3 parts cookies som i dette tilfellet ble lastet inn i nettleseren din som besøkende via tha allmighty herself, the Pixel.
Det råder ikke noen tvil om at Facebook.com som cookisen er markert til ikke samsvarer med den URLen på nettstedet du besøkte som var Noroff.no

 

 

Verktøy og metoder du som markedsfører eller datageek trenger kjenskap til for å se hva som virkelig skjer på et nettsted når du surfer rundt.

Først av alt skal vi fortsette med eksempelet når det kommer til denne berømte Pixelen som fort har blitt en nett standard. Dette er ganske obligatorisk for de fleste som driver med tech å ha kjenns

Det enkleste å gjøre for å oppdage denne enkelt er å laste ned et tillegg til for eksempel google chrome. 
Facebook Pixel Helper laster du ned via denne lenken.  

 

Når du har lastet ned denne utvidelsen vil du se at det på toppen like ved søke/URL feltet dukker opp et firkantet ikon. Dette ikonet blir blått når den oppdager at nettsiden du besøker har en facebook Pixel installert på siden. 

Pixel helper lar deg se IDen til pixelen og slik lar deg vite litt om identiteten til eieren av pixelen. Pixelen er alltid koblet opp mot nettsiden du surfer på så denne informasjonen går kun til Facebook og inn i mølla av data som beskrevet ovenfor. 

Oppgave 1. Tror du Google.com har installert Facebook pixel?
Oppgave 2. Gå inn på en hvilken som helst side hvor du får opp cookie consent (godtar du cookies eller ikke) standard for alle seriøse nettsider. se om ikonet for facebook pixel lyser før du godtar ja eller nei for bruk av cookies og gjør deg noen tanker om dette. 


Når man vil få en oversikt over hva som blir installert av cookies må vi benytte et verktøy du alt har i nettleseren din som heter Developer tools (utvikterverktøy) er et innebygget ja du tenkte rett… et utviklerverktøy.

Dette verktøyet varierer noe mellom chrome, firefox, opera etc men baserer seg på det samme. jeg viser i dette tilfellet bare chrome. Videoen under viser deg best enkelt hvordan du gjør.
(Bare så du er vet fungerer også Chrome nettleseren din også i praksis som en stor cookie og registrerer ALT du gjør med den. Alle nettsider du besøker, info på innhold du besøker også videre.
Det er ganske Creepy når man tenker over at sensitiv info også blir samlet selvom den bare går til Google).
Mektige storebror både ser og samler info om deg.

 

Klikk deg inn på utviklerverktøyet på denne siden og se om tallet på 70 cookies stemte ovenens med det jeg sa at TypeForm installerte på nettleseren din tidligere. 

 

Nå skal vi se på hvordan du fjerner cookiesene fra Typeform 

 




4. Hva som skjer med data etter at den har blitt samlet inn.

Her er det egentlig bare fantasien som setter grenser ettersom det blir samlet data i alle mulige former til alle mulige frimaer, stater og organer på kryss og tvers. Som vi har vært litt innom blir jo en del av dataene du genererer bare brukt til å gjøre nettsiden brukervennlige. Og som vi var inne på i sta når vi snakket om 3 parts cookies blir informasjon også solgt som en direkte handelsvare. Dine opplysninger om deg er verdt gull da dine data er med på å selge deg varer som er aktuelle for deg.  

Om vi skulle fulgt ALL dataen som hadde blitt generert får vi en gigantisk jobb. I hovedsak blir innsamlet data utnyttet til å kunne sende deg målrettet informasjon. Det enten være gjennom politiske kampanjer, holdningsendrende kampanjer eller varer og tjenester du måtte ha interesse av. Det høres litt kynisk ut, og det er kynisk. 

 

Jeg skal nå beskrive èn av mange reiseveier og hva som kan skjer med dataene.
Dette er en reisebeskrivelse der passasjeren er data som cookien samler. Innsamlede parametre altså data sendes i dette tilfellet til en Ad-server som samler trådene. Ad-serveren sender videre infoen til lagring. Det opprettes en mappe over din profil og over tid utgjør innsamlet data fra flerfoldige nettsider et omtrent komplett profilering. 
Vi mennesker surfer mye på nettet og jo mer vi gjør blir flere og flere profilerings knagger generert med tiden. 

 

Over tid vil slik IT gigantene samle et enormt antall datapunkter på deg som de har hentet fra forskjellige nettsteder til at de kan prossesseress til profilering. Denne profileringen setter deg i cohorter etter kategorier og det avgjøres hvilken reklame eller budskap som passer deg basert på interesser og andre opplysninger som klikk frekvens eller kjøpsfrekvens på kategoriserte produkter.

For å gjøre det enda mer komplisert så blir også dataene delt i kryss og tvers med exchange servere for å kunne kunne utføre live budrunder der handelsvaren er dataene du har generert. Disse dataene som blir sendt over alt utgjør en sårbarhet. Og hvem har egentlig oversikt over dataene når det blir sendt så mye rundt.
Statisk lagrede data eller live budrunder der den som er villig til å betale mest for din profil vinner. 
Småbedriftene som annonserer rundt omkring er med med på å holde datasølet i gang for de større aktørene som jobber på politiske nivåer. 

Data kan fort bli missbrukt der et felles trekk er at de omtrent blir brukt som masse hypnose verktøy ved å spille på følelser for eller mot en bestilt sak. I krigføring kan fort data bli brukt mot motparten. Ved et politisk valg vil også dine data være med på å bestemme utfallet der det rikeste organet kan kjøpe seg en sikker seier. Data utgjør defor vesentlig valutta sett i et macro perspektiv. 

 

 

 

Teksten ovenfor føler jeg at det er noe som henger. Om du føler du kan forbedre den på en eller annen måte så Skriv dette i så fall i kommentarfeltet. Jeg hadde satt utrolig pris på om du kunne hjulpet. mitt mål er jo å få det så rett som mulig og derfor vil jeg, som takk også kreditere deg i denne artikkelen når forandret og eventuelt sette ut en lenke så du scorer høyere på SEO i form av backlink. Kommentarfeltet ligger helt i bunn.




Dette bør du vite om GDPR og andre lover som omhandler dataregulering

 

USA henger etter når det kommer til vern av data.
De er alikevell på vei og det har kommet en god reguleirng som heter ccpa (California consumer privacy act).
28 stater er også på vei til individuelt å regulere dataene innenfor egne stater.
Det er dog ingen statlige føringer som holder orkesteret i tøylene. I praksis er det fortsatt fritt fram for bransjen selvom nettet starter å snøre seg sammen med driv fra publikum.
California, Main og Nevada er de 3 statene som har fått sin egne regulering som kan minne om EUs GDPR.
Og om det var noen tvil gjelder berører GDPR kun EU…. pluss litt til

Resten av statene har kokt vekk en felles enighet i et komplisert politisk system som gjør det omtrent umulig å faktisk få igjennom “raske” lover og regler. Byråkratiet beskytter i praksis IT bransjen. Å få på plass en felles statlig ordning lik GDPR er noe som virkelig burde vært av nasjonal interesse og ikke bare statlig. Det kan vi heller prate mer om en annen dag.

GDPR beskytter EU brogere begge veier. Den inneholder regler til organisasjoner som opererer fra EU og beskytter utgående trafikk trafikk fra EU. Lett forklart, om et firma utenfor EU får besøk fra noen i EU og du ikke er GDPR kompatibelt kan risikere å måtte stille til ansvar. Nettsteder som derfor ikke følger standardene satt i GDPR lovgivningen kan fint utøve å blokkere tilgang til nettstedet for deg (ettersom du befinner deg i EU). slik unngår man å bryte personvern og kan kjøre på uten noen form for cookie consent i andre land. 

 

Det er flere som sliter med å bli GDPR compliant, og når det kommer til hvorfor det er så vanskelig å gjøre det rett må vi gå ned til individuelt firma nivå. I hovedsak har deling/salg av personlige data som industri kommet så langt at det er et for stort søl til enkelt å kunne rette opp. Håndheving av personlige data er vanskelig å gjøre det helt rett for alle da utfordringene ofte øker i takt med størrelsen på firmaet.
Store firmaer har derimot større kompetanse og ressurser til å få det mer rett enn de små.

Om du er et lite firma som driver netthandel uten god kompetanse som et tyngre firma, stiller man med helt andre betingelser for å kunne klare å opprettholde de standardene som er satt av stat land eller i EU via GDPR.
Når det kommer til GDPR er det satt i lovgivningen at så lenge et firma på en eller annen måte kan dokumentere at dem har gjort så godt dem kan i hovedsak slipper unna sanksjoner.

 

La oss ha det klart at ingen gjør det 100% korrekt ifølge GRDP lovgivningen, men at man som regel er innenfor gode rammer NOK til å bli latt være ugransket av datatilsynet (som håndhever dette i Norge).
Litt av grunnen til dette er at du alltid vil finne hull ettersom at summen av alle systemene du bruker gjør det komplisert å holde oversikt over alle kriker og kroker.

Jeg tar et eksempel igjen med denne nettsiden som du nå leser fra.
Om denne artikkelen ikke hadde brukt noen form for cookies og derfor ikke trengt en cookie consent (popup for godkjennelse av GDPR). Så installerer man for eksempel TypeForm som ikke opplyser kjøpere av tjenesten som i dette tilfellet var meg, at de benytter 3 parts cookies og slik høster data som de selger i stor stil. Om jeg da ikke hadde hatt cookie consent på plass ville jeg da brutt skikk på god GDPR. For å være helt ærlig har jeg ikke oppretteet en terms and condition side enda som forklarer bruken av Typeform, så jeg er som mange andre en synder. (Ærlig sak)

Som et lite firma vil det være utrolig vanskelig å holde seg helt på den rene siden.

Er du webutvikler og installerer utvidelser er det vanskelig å skulle orientere seg om at de utvidelsene du bruker ikke har hull som gjør deg som eier av en nettside full GDPR compliant.

Husk at om du har gjort så godt du kan og kan vise til dette i hovedsak vil slippe unna bot osv men komme deg unna med en advarsel. Uansett kan skaden fort ha skjedd og du kan ha vært ufrivillig bidragsyter til uetiske ting. 
Et kjent firma som heter Facebook hadde en slik parasitt innenfor sitt system. Dette firmaet skapte uro og uetiske resultater verden over. Noe som gjorde at det å eie sine egne data ble mer og mer viktig for oss alle.

I neste kapittel skal vi se litt nermere på Camebridge analytika skandalen og hvorfor den er så viktig å kjenne til. 

 

 

 

6. Eksepmler der bruk av innhentet data har påvirket hele sammfunn


Camebridge analytica skandalen bygger IKKE på 3 parts cookies så det er klart gjennom alt vi skal igjennom videre.
Skandalen satte fyr på debatten som skulle lede til en databehandlings revolusjon som vi nå står midt oppi.
Selvom datagrunnlaget til Camebridge analytika byggde på data hentet gjennom facebook er det ikke så stor forskjell på hvor man henter data fra, bare man får tak i dataen. 

Camebridge analytica høstet enorme mengder data gjennom en app inne på facebook der man kunne teste personlighetstyper. Kansje du husker hvilken type jge snakker om, resultatet kunne bli “Du er en leder” – 
“Du er bonden” eller du er “en kommende superstjerne som liker å rocke rundt på scenen uten frykt”
Samtidig som denne appen ble brukt av ca 30 millioner mennesker som took de artige quizene ble de uvitende til at all data ble samlet inn til organisering og slik sette deg i personlighetsbåser. Samtidig som 30 millioner mennesker tok de artige testene ble også vennene til alle disse analysert samtidig. 

Dette skapte 5000 datapunkter pr individ. 5000 punkter som sa noe om deg som person. Det være seg at du var tobarnsmor, slik og slik sosial klasse, impulsivitet, oppvekstvillkår etc. Rett ut en personlig profil en pcykolog virkelig kunne ha brukt til å dykke ned i folks hoder. 

Denne informasjonen ga heller grunnlag for kronifisering og politisk urett en å gå til samfunnets beste. 
Når camebridge hadde tilgang til detaljert pcykologisk kart kunne denne informasjonen selges med god fortjeneste. I de tilfellene som ble mest kjent handlet det om påvirkning av valgseieren til TRUMP og Englandt avgjørelse om å trekke seg ut av EU under Brexit. 

Måten Camebridge Analytica utgjorde forskjellen på seier eller tap for disse kampanjene var å påvirke de som var mottakelige for en endring. Man kan kalle det sinnsmanipulering. Jeg tar igjen et eksempel så du virkelig forstår. 

John Appelgate var en ganske alminnelig mann, han var ikke så interessert i politikk men hadde en tendens til å hate løgnere. Under valgkampanjen kom det flere artikkler om crooked hillary clinton som løy og bedro folket. 
Dette skapte en usikkerhet i John som gikk til valgurnene og stemte Trump for at denne forferdelige kvinnen ikke skulle komme til makten. 

I et annet eksempel var Adrianna, en alenemor til 2 noe enig med Trump på enkelte saker. Hun ble blandt annet skremt av de forferdelige hordene med skumle mennesker som migrerte fra mexico og det ble viktig at hun birdo til å sette opp muren langs grensen for beskytte landet fra fæle mexicanere som voldtok befolkningen og rett ut stjal jobbene deres.

Ved å konsenstrere innsatsen på vippestater klarte Camebridge Analytica å utgjøre den klare forskjellen for trump administrasjonen til å vinne. Resten er historie   

Man ser klart hvordan data ble utnyttet når man får det så enkelt forklart. Noe som selvfølgelig ikke er greit da hele det politiske valget i praksis ble u-demokratisk utfort. 

Brexit ble også på samme måte påvirket av Camebridge analytica uten at vi skal gå tettere på denne historien nå. 

6. trenger vi virkelig 3 parts cookies

Mobilannonseidentifikatorer (MAID-er) blir det fremste verktøyet
FLoC

Artikkelen er ikke ferdig ført inn på nettsiden og vil være klar snart Pleace kome back

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *