Bjoerk Media

Slik gjør du nettsidene dine om til en

Kundeproduserende
Maskin

Har du spørsmål om konverteringsoptimalisering?

Ring og snakk med oss

Tlf. 90163011

daniel@bjoerk.com

Introduksjon

Får du få kunder fra nettsidene dine?
Da er nettsidene dine laget av folk uten kompetanse NOK.

I denne artikkelen får du oppskriften på hva jeg gjør for å skape salg og leads til kunder av Bjoerk Media. Kopierer du punktene fra denne artikkelen er du garantert bedre resultater. I denne artikkelen gir jeg vekk min egen hemmelighet så du selv kan se hva som skal til.

I denne artikkelen bruker jeg mine egne nettsider som eksempel slik at du effektivt kan se og kopiere fra meg. Ta deg gjerne en titt rundt på disse nettsidene etter å ha lest artikkelen og se om du kjenner igjen metodene jeg skriver om. 

Før vi starter er det et begrep du må ha kjennskap til for å henge med i denne artikkelen, og det er ordet konvertering
Det betyr følgende: Av 100 personer som besøkte siden din var det 2 som ble kunde eller la igjen kontaktinfo, du fikk da 2 konverteringer.

2 av 100 kunder vil da si at du har en konverteringsrate på 2%.
2% er et minimum og selv har jeg produsert resultater helt oppe i 13% på en landeside som fortsatt kjører. 🙂

God lesing!

 

 

1. Det viktigste først! 
konverteringsrate på nettsider

2 Sekunders regelen
Når en ny kunde besøker nettstedet dit må det ta under 2 sekunder å forstå hva siden din handler om.
Det er mange nettsteder som ikke får til dette selv om det er så viktig. Jeg vil si at 90% ikke klarer det optimalt.

Hvordan man får til denne effekten er litt opp til hver nettside, men bilder, video og tekst er alt med på å skape den rette miksen. Dette er superviktig fordi oppmerksomhetsspennet til en potensiell kunde i 2022 er så kort at salget ofte skapes på førsteinntrykk.

Dette avgjør også om kunden (raskt nok) forstår om de har kommet til rett sted for dem. Om en kunde tidlig forstår hva du kan gjøre for dem, vil dette skape en høy interesse for resten av nettstedet ditt. «Du primer resten av besøket for potensielle kunder med førsteintrykket  «

Kunder som blir værende lengre på nettstedet dittfører igjen igjen til at du får en bedre sjans til å konvertere kunden til et lead eller salg. Dette er så viktig og underforstått. Du får straks se et live eksempel.

Bruk en god hook og tilby en løsning
Bruker du en klassisk (problem – løsning) vinkel på framsiden, vil du henvende deg direkte til problemet drømmekunden din måtte ha. igjen du får snart et eksempel. Dette fanger oppmerksomheten effektivt og setter en klar føring for resten av besøket som nevnt ovenfor.
Du kan gjerne spørre direkte med et spørsmål, eller svare på en samtale som kunden alt måtte ha i eget hode. (svare på et problem). Tilby gjerne en løsning med en gang om det passer å fullføre samtalen eller spørsmålet til kunden.

Be om det som er viktigst for deg med en gang, (på framsiden)

Gjør deg noen tanker nå. 
Hvilken handling er viktigst for deg at kunden din tar? 

  • Reservere plass
  • Melde interesse for en jobb
  • Legge igjen kontaktinfo
  • Melde seg opp på gratis prøveuke
  • Bestille en brosjyre
  • Ta en test
  • Melde seg opp på kurs
  • Kjøper billetter
  • Beregne pris
  • ???noe annet???
 

Grunnen til at du spør om dette med en gang, er fordi du vil at oppgaven skal feste seg i bakhodet på kunden under resten av oppholdet. Ofte trenger folk litt tid til å bli trygg på deg som firma før de gjør en bestilling eller tar kontakt. Derfor bør du så et frø i tankene til kunden heeelt i starten av besøket. 

Resten av nettsiden din sin oppgave er kun å gjøre kunden trygg nok på deg eller vekke mer interesse til at de bestiller den gratis befaringen, booker den prøveuka eller gjør den tingen.

Be om minst mulig.
Det gjelder å spørre om så lite og ufarlig som mulig. Dette prinsippet kalles Low Commitment og betyr at det skal oppleves som ufarlig for kunden å gjøre den tingen som vil innlede salget til deg. Det du vil ha tak i er kontaktinfo. Alle vil melde seg opp på en gratis prøveuke eller gratis befaring, men få vil inngå medlemskap eller kjøpe en tjeneste til 25.000 fra et firma på nett uten i det minste å ha snakket med deg først.

Be derfor om så lite som mulig og innled salget manuelt via telefon eller lignende. Nettsiden din er igjen bare en inngangsport til den muligheten! epostmarkedsføring er et godt alternativ som kan følge opp kunden på automatikk.
Når Leadet kommer inn gjelder det også å ha en god rutine for å lande salget. Du burde også sette opp Pixler som følger opp besøkende for å overtale dem etter at de har forlatt siden din. Mer om dette et stykke ned i artikkelen. 

Hvordan jeg selv har gjort det på denne siden.
Jeg har en klassisk problem-løsnings orientering på framsiden, også tilbyr jeg en løsning for kunden med en gang. Dette gjør jeg i form av en 0-100 test som er GRATIS. Denne testen er egentlig bare en leadsmagnet ettersom du må oppgi eposten din for å få svaret. Denne testen gir meg telefonnumre og eposter for å innlede eget salg.
Å skaffe salg med nettsidene på automatikk er jo hva vi alle ønsker, og jeg er ingen unntak da jeg som deg lever av kunder. 

Etter testen har jeg lagt ved en video. De fleste velger å se denne videoen da video på et nettsted ikke opptrer så ofte.
Her har jeg et flott utgangspunkt til å la føre kunden tilbake til 0-100 testen om de ikke allerede har tatt denne. Det gir også mer glidemiddel for oppholdet om de ikke konverterer med en gang ettersom kunden nå har blitt litt mer kjent med meg.

Se selv i praksis
La oss nå bruke akkurat hva jeg har gjort som eksempel. Alt jeg har skrevet ovenfor kan du se nedenfor i praksis.
Alt som er blått nedenfor er kopi fra framsiden min og alt lar seg klikke på.

 
Artikkelen fortsetter.

Bjoerk
Media

Synes du det er vanskelig å skaffe kunder via nettet?

La meg vise deg hvordan!

2. Gi verdi til kunden!

Besvar alle spørsmål kunden måtte ha
Snakk kun til de som er kundene dine, resten driter du i! dvs venner og andre som ikke er der for det du driver med. 
De som er på nettsidene dine for å finne en som deg trenger svar på alle spørsmål de måtte ha. 
Gi derfor god og troverdig informasjon så effektivt som mulig og prøv gjerne å lære kunden noe. Dette skaper veldig mye tillit! Det er ofte vanskelig å se alle spørsmålene som kunder måtte ha, men prøv så godt du kan.
For eksempel: Hvor lang tid tar det, hva skjer etter bestilling, hvor lang tid tar en befaring, hvordan et samarbeid ser ut, er det gratis frakt, koster det penger osv.

Det er en god regel å bruke noen som ikke er i din bransje til å lese over for å stille spørsmål. Da er det viktig at personen skriver opp ALLE følelsene, kommentarene og spørsmålene de måtte ha samtidig som de de leser. Når de skriver opp og gjør dette vil du kun ha dårlige tilbakemeldinger, så la personen holde fokus på dette! Ber du om gode og dårlige kommentarer vil man fort kunne bli uærlig og si at de likte den og den tingen i sympati.
Dette er noe jeg også gjør med kundene mine når jeg bygger nettsider til dem (etter at jeg har gjort så godt jeg kan).
Det dukker alltid opp noe jeg må endre på eller ser etterpå så ikke undervurder dette. 

Tenk at du skal gi fra deg så høy kvalitet som mulig.
I nettsidebransjen og digital markedsføring er dette ekstremt viktig da det er skyhøy konkurranse fra konkurrentene mine. Du leser jo denne artikkelen fordi du ønsker å tjene mer penger med nettsidene dine. Så om jeg viser deg hvor flink jeg er ved å vise deg hva du skal gjøre for å lykkes skaper dette forhåpentligvis nok tillit til at du stoler på meg.
Om du ikke selv hadde sett at jeg er flinkere en deg, ville du fortsatt ha leid meg inn? Sannsyligvis ikke.
Gir du leseren din verdi ved å lære dem noe nytt vil du virke som rette person for jobben du også.

Google vil også at du svarer på spørsmål.
Google er også interessert i å sende søkerne sine til den siden som kan gi best svar på det søkeren leter etter. Skriver du derfor med utgangspunkt i at du vil gi verdi til drømmenkunden din, vil du også få flere slike personer til nettstedet ditt.
Fler av de rette folka som lander på siden din erlik fler sjanser på å overtale dem til å gjøre den low commitment tingen som jeg nevnte ovenfor i første seksjon. 

Er du for eksempel en håndverker kan du gi svar på hva man trenger å ha i bakhodet før man skal bytte vinduer, gi verdi!
Er du et treningssenter kan du for eksempel vise fram kompetansen din ved å vise hvordan man blir kvitt ryggsmerter sammen med en fagperson fra senteret ditt. U get the point.

Konklusjonen er at når du har gode NOK artikler vil dette skape kunder av seg selv.
(Så lenge du smart selger uten å selge.)

Selg uten å selge
En kunde merker om du skriver for å selge. Da vil leseren fort føle seg som på bazar i Tyrkia. Vi nordmenn kjøper ikke slik og vil føle oss presset og utilpass. Du har sikkert endt opp med å kjøpe av de mer vennlige bodene der selgeren ikke var pushy selv når du tenker deg om. Det samme prinsippet går igjen på nettsider da du må påvirke kunden din til selv å ville gjøre en handel med deg. Dette gjør du blant annet ved å følge prinsippene i denne artikkelen til pungt og prikke. 

Salgstips! Der du komuniserer så formuler deg slik for å selge uten å pushe. Istedenfor å skrive:

Vi er et kampsportsenter som spesialiserer oss på XYZ. så legg formuleringen din slik. 

  • Eksempel 1. Ønsker du å kunne gå trygt hjem på kvelden og vite at du kan stå i farlige situasjoner om det oppstår noe? 
    Da kan du melde deg opp på Krav Maga trening hos oss. 
  • Eksempel 2. Ønsker du å få billigere strømregning? da bør du bytte ut vinduene om de er gamle da disse lekker varme ut v huset. etc.
  • Trenger du dette kan vi tilby deg en løsning i form av dette. (Alle har problemer de vil løse) Dette er igjen hva jeg nevnte ovenfor med problem løsning. 
 

Skriv som du snakker
Å skrive som du snakker vil gjøre innholdet ditt mer folkelig og skape bedre flyt i teksten.
Les gjerne teksten din høyt etter å ha skrevet den ferdig og hør om det føles ut som en samtale. 
Snakkende tekst er med på å holde kunden lengre på siden. 
Jo lengre tid leseren har på siden jo mer tid får du til å skape salget.

Unngå kompliserte faguttrykk
De færreste som søker dine tjenester kan det du kan. Derfor er det få som også kan dine faguttrykk!
Dette ser jeg igjen og igjen når jeg tar over nettsider. Skulle jeg ha gjort det samme i denne teksten ville teksten sett slik ut. 

For god CTR på annonsene dine og slik oppnå en ROAS på ca 3 vil det være fordelaktig å bruke en utfordrende arketype som Rebellen. Selv synes jeg det er best å bruke WordPress som CMS når jeg skal lage SalesFunnels for trafikken jeg skaper.

De færreste henger på teksten ovenfor naturlig nok. Potensielle kunder forlater raskt siden din om du skriver slik. Det gjelder å la kundene forstå det du snakker om, hvis ikke søker dem bare videre til en annen side og da er muligheten din så godt som borte. 

3. Bilder og video

Positive character
Dette er hva vi på godt norsk kaller en frontfigur. Ettersom en nettside ikke er et menneske, men en kald «gjenstand» vil derfor bilder og video kompensere mye for dette. Gode selgere vet at personlig kjemi har alt å si for å lande et salg eller ikke, og nettsideselgeren din er ingen unntak. Du må tørre å være gjennomsiktig og bruke deg selv der det er mulig.
Du er din frontfigur og det skal du være stolt av! Rett deg opp i ryggen og gro litt baller, det må gjøres uansett.
Om du er for sjenert til å stille opp på dette selv så bruk en ansatt. Gjerne en som jobber i salg eller en som møter kunden. 

Bilder
Man trenger ingen nettguru til å fortelle deg at bilder er viktige for en nettside. Men bruk av riktige bilder derimot er det mange som bommer kraftig på. Går du i noen av disse fellene?

  • Stockfotos. Bruker du stock fotos når du skal presentere deg selv? Det er like sjarmerende som en mann som bruker sminke og fotofilter på Tinder. Når du skal skape tillitt er det dummeste du gjør å bruke stockfotos ettersom du da ikke viser ditt faktiske deg. Det koster kun rundt 5000.- kr å leie en proff fotograf. Det er en investering du raskt får igjen! og innen november 2022 vil denne siden også få nye bilder av meg fra fotograf. Kom tilbake å se forskjellen!
 
  • positive character. Jeg nevner det igjen fordi det er så viktig. Bruk deg selv eller ansatte som går igjen i bildene dine. Dette gjelder på nettside og Facebook/ Snapchat markedsføringen din. Kunden vil da kjenne igjen deg som person og du skaper kjemi med kunden. De må føle at de blir kjent deg og gjerne beundrer den flotte deg samtidig.
 
  • Situasjonsbestemte bilder. Dette vil skape en visuell relevans og kunden vil enklere visualisere deg som den personen som skal gjøre jobben framfor foto der det bare er et random bilde.
 
  • Se bildene fra kundens perspektiv. Viser du faktisk det kunden vil oppleve eller får når de kjøper din tjeneste skaper du et visuelt bilde i hodet dems som påvirker konverteringen. Er du fortsatt positiv til bruken av stock fotos? HAHA
    Kunder vil vite hva du kan skape av verdi for dem. Vis dem derfor dette!
 
  • Bruk bilder som erstatter en hel brødtekst. Kan du bruke en graf eller illustrasjon så gjør dette! 
 
  • Bryt opp tekst med bilder. Dette skaper pusterom og gjør tekstene dine friskere å lese.
    En hel «Wall of tekst» kan fort virke skremmende å sette i gang med og derfor er det også mange som ikke engang starter. Så legg litt luft i teksten din der mulig.

 
Video
Legger du på video slik jeg selv har gjort spredt over nettsiden din har du en killer konverteringsmulighet de færreste vet å utnytte. Riktig bruk av video vil gi den besøkende en rå forståelse av hvem du er og hva du kan gjøre for dem.
Bilder er bra, men video er best. Spesielt til å skape kjemi som fører til salg.

Det krever litt å lage gode videoer, og jeg er ikke den beste på dette selv enda derimot vet jeg hva de skal inneholde for å skape salg. Daglig ser jeg videoer på Facebook eller andre steder som ikke sier annet en «vi gjør vi gjør». I praksis gjør de ikke annet en å selge (reff Tyrkisk Bazar). Dette er en felle de fleste fleste går i gang på gang når de skal produsere.

Folk driter i deg, men bryr seg om hva du kan gjøre for dem! Få derfor fram hvilken fordel du kan skape for kunden din og ikke minst forøk å vis eller lær kunden noe. 

Videoen på toppen av denne artikkelen var ganske rask å lage og var kun ment for å prime forventningen din til denne artikkelen. Husk at en video som ikke er 100% uansett er 90% bedre en ingen video! Du fikk med deg budskapet og den gjorde jobben ved at den fikk deg hit. Den satt forventningen om hva du ville lese og sa samtidig noe om meg som har jobbet mye med denne artikkelen. Det har virket på deg så det er ingen grunn til at det ikke vil virke på kundene dine også.

En nettside er som sagt ikke menneskelig, så bruk av video vil kompensere masse og gjøre en kald nettside mer menneskelig. Video øker også troverdigheten din ekstremt da du supereffektivt lar folk få føle på deg som frontfigur for firmaet ditt. Om du tør å være uperfekt og uredigert øker du også troverdigheten veldig. Det er lov til å være menneskselig når du er helhjertet og vil det beste for kunden. Noe jeg er sikker på at du vil!

 

Her er en bildeserie fra en kunde av meg som driver et kampsportsenter. Alle bildene her er tatt selv. Disse blir brukt på hjemmesidene og ser veldig fine ut. De skaper et fint bilde av hva kunden får ved å melde seg inn på senteret. Kvaliteten på dette er også mer en nok og de fleste bildene er tatt med mobilkamera. Så her ser du at det ikke krever så alt for mye å ta egne bilder. 

4. Teknisk oppsett

Tekniske hjelpemidler er et must på siden din for 2 ting. 

  1. Du trenger å måle hva som skjer på siden din, for å vite hva du skal gjøre bedre med Google Analytics og Clarity.
  2. Du trenger pixler på siden din for å retargete med annonser.  

Dette er litt utfordrende å sette seg inn og installere riktig. Om du ikke har installert dette før, så lønner det seg ofte å spørre om litt hjelp eller leie inn en som gjør det daglig. Oppsett med pixler og Google Analytics koster vanligvis ikke mer en 5000.- kr og vil ha store positive følger for siden din.

Google Analytics

Dette er dine øyne og noe du MÅ ha. Den nyeste versjonen av dette analyseverktøyet fra Google heter GA4 og erstatter nå den tidligere versjonen UA som fases ut disse dager. NB. Bytt raskt fra UA til GA4 om du enda ikke har gjort dette. 

Google analytics forteller deg ting som.

  • Hvor mange som besøker siden din
  • Hvor lenge de er der
  • Hvor de klikker og beveger seg
  • Hvor mange av totalen som konverterte
  • Hvilket kjønn og alder
  • Om besøkende er der med mobil eller PC
  • Og mye mer du MÅ ha greie på for å forstå kunden
 
Først etter at dette er på plass klarer du finne flaskehalser og få forståelse på hvorfor besøkende ikke konverterer. Det finnes flere kurs du kan ta på nettet som er gode, men igjen så anbefaler jeg å bruke en fagperson til denne delen ettersom du trenger forståelse av mer en bare tall og koding for å komme med løsninger på menneskelig oppførsel.

 

Clarity
Dette er et rått opptaksverktøy du kan bruke for å se hva kunden ser fra videoformat. Med Clarity får du god forståelse av hva kunden opplever og tenker under oppholdet på sidene dine. Nedenfor har jeg lagt ved en demonstrasjonsvideo du kan se om du ikke helt fanget hva jeg mente med video.

Etter å ha sett opptak fra ca 20 besøkende til nettsiden din vil du forstå hva de tenker, hva de leter etter og om de finner det de var på jakt etter. Et fantastisk verktøy du må installere med en gang. Alternativt kan du bruke HotJar som er et tilsvarende verktøy. 

 

Pixler og Conversions API

Oftest konverterer ikke en kunde på det første besøket. Men om du har gode sider som har skapt tillitt vil du mest sansynelig se at personen kommer tilbake og konverterer på besøk nr 2-4. Framfor å vente på at kunden selv skal komme tilbake etter egen vilje kan du framskynde denne prosessen med å bruke retargeting annonser. Du kjøper da i praksis tilbake oppmerksomheten til kunden med annonser. For at annonseselskapene som Facebook eller Instagram skal vite hvem som har vært på siden din trenger du å installere et verktøy som identifiserer de besøkende. 

Det er her Pixler, Conversions API og Server Side Tracking kommer inn i bildet. Det er supereffektivt å hente tilbake oppmerksomheten til kunden i dagen rett etter besøket mens de fortsatt er på let etter en tjeneste som din. Hvordan du sender tilbake annonser og hvilket budskap du forkynner er viktig å ha en formenig om. Etter å ha lest ferdig denne artikkelen anbefaler jeg deg å lese denne. Slik kjører du Facebook og Instagramannonsene dine riktig. 

Jeg anbefaler deg å sette opp Pixler og Server Side Tracking med en gang så du er klar for å retargete fra start.
Det koster lite å sette opp og vil ha enorm verdi for salget ditt. Jeg anbefaler å sette opp Snapchat – Facebook og Instagram – Google og TikTok.

 

A/B testing
Når du gjør en forandring på nettsiden din bør du alltid måle om forandringen faktisk ga ønsket effekt og alternativt hvor mye. Om det oppstår diskusjon om konverteringen kan man fort se hvem har rett ved å A/B teste. 

Noen tester du kan utføre er for eksempel.

– Førte det at du la opp en video på forsiden om deg en høyere frekvens av folk som konverterte? 
– Førte å lage landesiden slik eller slik til flest konverteringer? 
– Virket det eller det budskapet best for å registrere bookinger? 

Ser du hvor jeg vil når jeg sier at dette er et viktig verktøy? 

Har du spørsmål?

Om du trenger hjelp til å forstå hvorfor kundene dine ikke konverterer er det bare å slå på tråden. Jeg pleier å gi ut 1 time gratis analyse sammen med deg over telefon og videochat for å se om det er mulig å hjelpe deg eller om det er best at du tar det selv.

Alternativt kan du ta 0-100 testen 😉 

Takk som leste. Jeg håper virkelig du lærte noe!

Denne artikkelen testes og forbedres fortløpende og kan forandre seg til neste gang du er innom. 

Det tok ca 7 dager å produsere denne artikkelen slik den står nå. Hvor mye tid jeg vil ende opp med å legge i den vet jeg ikke. Målet mitt er at den skal på 1 plassen hos google under søkeordet konverteringsoptimalisering.