Meta markedsføring

(Facebook og Instagram)

Dette må du vite før du kjører annonser

Send denne siden til rett person.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

 

NB. Før du kjøper annonser fra Facebook og Instagram MÅ du ha ferdig nettsidene dine!

Dette er langt viktigere enn å kjøpe trafikk. Og la meg ha det krystallklart, de færreste har gode nok nettsider for betalt annonsering. Jeg har opp gjennom årene sendt noen tusen kunder til forskjellige nettsider som ikke konverterer, og det samme skjer gang etter gang. Om trafikken du kjøper ikke skaper salg ender du opp med å kaste penger ut av vinduet.

Om du skaper et dårlig førsteinntrykk med nettsidene dine vil 90% av de som lander på siden din heller aldri komme tilbake. Førsteinntrykk er alt og gode nettsider som konverterer godt er viktig som F!

 

Om du lurer på om siden din er klar for trafikk eller ikke kan jeg ta en rask titt på de og vurdere om de er klare for betalt trafikk eller ikke slå gjerne på tråden så kan jeg ta en titt. 

 

Hvorfor Meta markedsføring

Med Facebook og Instagram markedsføring har du mulighet til å kjøpe trafikk på kommando.
Meta som trafikk kilde vil gi deg en effektiv kanal til å nå fram til alle slags kunder (om du setter det opp riktig vel og merke).

 

Etter å ha lest ferdig denne artikkelen vil du sitte igjen med kunnskap og en større forståelse av hvordan du skaper suksess med spesielt Facebook og Instagram som annonseringskanal.

Husk at de som er på Facebook og Instagram, først og fremst er der for å koble av og bli underholdt.
Derfor vil du få best suksess om du lager innholdet ditt underholdende samtidig som du treffer på budskap. Dette øker prestasjonen betraktelig og du tjener mer penger. Det fungerer godt med standard annonser også om du gjør det riktig ved å kjøre annonsene dine i flere steg. Dette skal vi innom senere i denne artikkelen.

 

  • Meta gir deg muligheten til å stjele trafikken til konkurrentene dine.
  • Du kan nå alle 
  • Det er enkelt å komme i gang
  • Passer for de fleste firmasegmenter
  • Gode verktøy og et godt support apparat. 
  • noe vanskelig å komme i gang 

Tenk på digital markedsføring slik

X kroner brukt på markedsføring = en kunde.

Her har du et praktisk eksempel.

Snekker Andersen har akkurat satt opp Meta markedsføring og sender ut 3 annonser til folk i området sitt.
Han retargeter alle som har vist interesse med et tilbud på gratis befaring først og sender etterpå også 10% rabatt på vindusmontasje ut måneden. For hver kunde kan henter inn tjener han i snitt 45,000 kroner i omsetning. Snekker Andersen har effektive annonser og bruker 200kr for å hente èn befaring. Han trenger 3befaringer for å lande èn kunde
Med 3 befaringer i snitt pr landede kunde kjøper han derfor en kunde for 600kr av Meta.

Det krever mye kunnskap å få til slike tall. For 10 år siden virket det meste og du kunne få resultater nesten uansett hva, men nå har du så høy konkurranse at du må gjøre annonsene dine riktig med en gang.
Du er derfor tjent med å ha noen på laget til å kjøre annonsene sammen med deg hvertfal i starten. 

 

Salgstrakten på Facebook og Instagram

Salgstrakten man bruker i Meta er omtrent lik for de fleste bedrifter og bransjer. Allikevel klarer de færreste å gjøre det riktig! Det handler om å gjøre en kald kunde varm nok til at den gjør en handling som er verdifull for deg som bedrift. 

Ved å påvirke kunden i flere steg og lage annonser med spesifikke oppgaver får man til dette.

Handlinger vi ønsker at kunden skal ta etter å ha blitt kjent med deg kan være

  • Kjøp,
  • Bestille gratis befaring
  • Få en prøvetime gratis
  • Ta en Test (som 0-100 testen min)
  • Bestille bord
  • Bli medlem av Facebook gruppen din
  • Eller andre ting du som bedriftseier setter opp som en inntektsbringende handling.
 

Jeg anbefaler å be om noe som ikke koster kunden penger eller innsats for å skape et lead og gjøre salget manuelt. Dette er selvfølgelig bransjespesifikt, men teorien er det samme. Low commitment action er hva du som regel forsøker å få til.

Jeg benytter oftest en enkel 3 stegs salgstrakt da dette holder. Det kan godt hende at du hører om flere steg andre steder som 5 stegs osv. Men hey, keep it simple, start med 3.

1. Bli kjent annonser er det første kontaktpunktet du har med en person. Dette er annonser som kjennetegnes ved at du lar kunden få et forhold til deg som bedrift på en god og effektiv måte. Her kan du gjerne by litt på deg selv humoristisk og gå gjerne litt ut av comfort sonen. Humor sitter bedre i minnet en en kjedelig annonse.

Når kunden har blitt kjent med deg er du klar for neste steg og starte å sende en ny type annonser. 

2. Løse problem/ hva du tilbyr annonser er akkurat hva navnet tilsier. Her lar du kunden få en forståelse av hvilket problem bedriften din kan løse for kunden. Her må du la kunden visualisere seg hvordan livet med din vare eller tjeneste vil se ut og bruk gjerne en klassisk problem løsning orientering her som får slik. (har du behov for xxx da har vi en løsning for deg) 

3. Konverteringsannonser er siste leddet i de fleste salgstakter. Etter å ha varmet opp publikum med de 2 forrige annonsetypene er det klart for å spørre kunden om en handling. Dette gjør vi som som regel ved å gi kunden et tidsbegrenset tilbud eller tilsvarende. (book nå før det stenger) 10 Gratis plasser igjen osv.

NB. Man bør ha over 8 kontaktpunkter med kunden før man ber om en konvertering. Dette gjelder alle annonseringskanaler som: Snapchat, Instagram, Youtube, Google Display osv. 

Hvordan oppnå best pris og prestasjon

Prisen påvirkes i hovedsak av 2 faktorer.

  1. Hvor mange bedrifter som bestiller annonseplass samtidig som deg.
  2. Hvor godt selve annonsen presterer i klikk og interesse mot publikum, jo høyere interesse og klikk jo bedre pris for deg.
 

Eksempel: Hvert år kommer det et rush av butikker som kjøper annonseplass rundt juletider på Facebook og Instagram. Rundt julerushet blir det trangt om plassen for annonser på Facebook og Instagram, prisen vil da øke ettersom bedriftene er villige til å betale mer for den samme annonseplassen.

Annonsetettheten på Facebook og Instagram ligger på ca 1/4 av postene som blir vist. Det vil si at for hvert 4 innlegg/post som brukeren scroller gjennom, er ca 1 betalt annonse.

Gjør slik. Skal vi påvirke prisen annet enn når på året du kjøper, gjelder det å øke prestasjonen på annonsen ved å gjøre den interessant og klikkvennlig. Her er det mye psykologi og forskjellig som påvirker. 

Men husk i hovedsak blir du premiert når du får brukeren til å se hele annonsen/ legge tid i den og klikke seg videre. 

Her er noen tips:

Fortell en historie
By på litt humor
Kom med noe som kan være interessant for målgruppen din.
Lur gjerne inn produktet ditt på en smart måte.
Skill deg gjerne ut med litt underholdning, gjerne langt «utenfor boksen»
Finn på noe nytt kunden ikke har sett før.

Jeg anbefaler der det er mulig å la selve annonsene stå for trafikken, og nettstedet for salget. Det er også viktig at nettsidene dine må stå til forventningene som annonsen skaper slik at helheten blir bevart. Forventer du å lese om Meta markedsføring så må du la folk få det dem har klikket seg på. Som regel kan det være en god idè å sende kunden til framsiden din med de første annonsene dine øverst i salgstrakten. Etter hvert kan du sende dem til spesifikke artikler og produkter for å påvirke spesifikt en retning og til slutt mot produkter og spesifikke tilbud. 

Gjennomsnittlig kostpris per klikk til nettside kan ligge på alt fra 1kr til 20 kroner. Koster annonsen din mer en 6 kr pr klikk bør du generelt gjøre noe med annonsen for at den skal prestere bedre. Da dette kan være et tegn på at annonsen din ikke fanger publikum slik den burde.

 

Hvordan komme i gang

Gjør et militærstup og kjør på! Bare sett i gang og lær underveis.
Men først trenger du gode nettsider og gjerne noen landesider. 

For å komme i gang trenger bedriften din en Business Manager konto. Denne oppretter du på www.business.facebook.com

Vi anbefaler at du som bedrift, eier din egen Business Manager og legger til Bjoerk Media som med-administrator. Slik får jeg mulighet til å kjøre annonser på vegne av deg samtidig som du har full kontroll og eierskapet under hele prosessen.

Om du trenger hjelp til å komme i gang koster dette nå 2500,-(førpris 7000,-). Jeg gjør da et fullstendig oppsett og passer på at du kommer godt i gang raskt. Bruk gjerne listen som jeg går igjennom selv som en sjekkliste om du vil gjøre dette selv.

Her er min sjekkliste for Business Manager oppsett.

  • Betalingsinfo
  • Installering av Tag Manager
  • Installering av «Pixel»
  • Installere SSL tracking.
  • Sette opp publikum slik at du kan nå tilbake til de som har besøkt nettsiden din tidligere.
  • Sette opp publikum basert på klikk og besøkende på Facebook eller Instagram profilen din. 
  • Lage kalde kundelister så du kan målrette annonsene mot akkurat de som trenger ditt produkt
  • Sørg for at alt er satt opp i tråd med GDPR-loven
  • Pass på at business manager kontoen din er oppført med rett bedriftsinfo og peker mot organisk konto og nettsted.
  • Legg til èn ekstra personen som skal ha tilgang.
  • Skaffe deg en god oversikt over hvordan du bør produsere annonsene dine for å få god effekt.
  • Lære deg å bli kjent med business manager kontoen din så du kan kjøre annonser selv også. 
 

Om du allerede har Business Suite er ikke dette det samme som Business manager og må ikke forveksles.
Mitt råd er å lære deg «Business Manager» fra starten av og hoppe over Business Suite om du skal kjøre annonser.
(Du endrer fra Suite til Business manager nederst i venstre hjørne der det står hjelp når du er inne på business suite.)

Om du ikke er dreven i annonsering og skal forsøke å opprette annonseplattformen selv bør du regne med å bruke en dag pluss litt til for å komme i gang. 

Igjen, for 2500 kan jeg gjøre alt sammen for deg og få det riktig gjort med en gang. 

 

Meta pixel og SST

En «Pixel» er en liten bit med datakode vi legger over på nettstedet ditt slik at Meta skal kunne finne tilbake de personene som har besøkt nettsiden din. Med en pixel installert kan du levere «retargeting» annonser, noe du absolutt bør.
Ettersom all trafikk på nettsiden din uansett hvor de kommer fra har vist en form for interesse for bedriften din vil denne trafikken konvertere høyere en kald trafikk når man annonserer tilbake. Retargeting annonser har som oppgave å gjøre publikum som har forlatt siden din om til betalende kunder ved å føre tilbake oppmerksomheten.

Kunden kan velge å ikke bli tilsendt annonser i etterkant av besøket ved klikke på nei til cookie i pop-up banneret som popper opp når besøkende kommer til nettstedet ditt. (GDPR)

Du klarer å finne tilbake til ca 40% av personene som kom innom nettstedet ditt med bare en Pixel.
Derfor trenger du også SST for å nå tilbake til resterende brorparten. 

Meta tillater først retargeting etter at man har hatt over 1000 personer innom nettstedet med pixelen installert.
Å være tidlig ute med å sette opp Pixel og SST er derfor viktig og noe du burde gjøre med en gang. 

Til ettertanke

Denne artikkelen gir deg bare en pekepinn på hvordan du bør tenke når det kommer til Facebook annonsering. 
Det er mange mange funksjoner inne på Businessmanager som vil hjelpe deg å oppnå salg med annonsene. 

I hovedsak er bildene og videoene du bruker og teksten du skriver det som er viktigst å få rett. Personlig bruker jeg Adobe Premiere Pro for å redigere videoer og Canva ellerCreatopy for å kjøre bildene så gode som mulig. 

Det krever en del prøving og failing før man kommer ordentlig i gang med annonseringen. Annonserer man riktig har du en kraftbombe av en inntektskilde til bedriften din. 

Jeg ønsker virkelig å hjelpe så mange som mulig til å komme i gang og er veldig gira på å hjelpe deg i gang. 

Ofte er ikke Facebook den beste annonseringskilden alene og fungerer best om man kombinerer med andre kanaler og trafikk kilder. 

Slå gjerne på tåden så kan jeg gjerne veilede deg til neste nivå. Jeg kan gjerne hjelpe deg gratis i 30 minutter men etter det må jeg ta betalt for hjelpen. 🙂 Vi snakkes