Slik skaper du en VIRAL blogg

Del gjerne etter å ha lest

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

Har du noen gang lurt på hva som skal til for å skape en blogg som går viralt? 
I denne artikkelen skal vi se litt på hvordan du skaper RÅ oppmerksomhet som privatperson.

Jeg har selv en privat blogg som jeg klør i fingrene etter å lansere med et virkelig eksplosivt tema, men denne blir publisert alt etter omstendighetene. Om den blir publisert vil jeg bruke den som et eksempel til å vise deg hvordan du også kan nå ut til flere tusen personer innen få dager. Dette kan jeg garantere om du følger alle prinsippene i denne artikkelen. 

God lesing og læring!

Privatblogg

Din personlige ropert! Med en privatblogg har du kraften til et helt mediehus fra din egen laptop. Du trenger ikke å være journalist for å få ting ut på lufta i 2022. Skriver du eksplosivt nok vil du også kunne dra med deg mediehusene.
Jeg har også et lite triks i ermet jeg lærte på studiene i Digital Markedsføring som vil sette fart på sakene. 

Les artikkelen helt ut 😉

Reproduksjonsrate

Vi starter med konseptet om reproduksjonsrate. Reproduksjonsrate kan beskrives godt med dette eksempelet.

Jan Myrvold leser en bloggartikkel på nettet og synes det han leste var så rystende lesing at han valgte å sende bloggen til 4 venner. Bloggartikkelen ble sendt videre og igjen ble den sendt videre. Senere samme Lørdag på en fest fortsetter Jan å snakke om bloggartikkelen til vennene sine. Det endte med at 3 der også leste blogginnlegget og fortsatte å snakke om blogginnlegget. Ettersom det var et så sterkt og folkenært tema plukket også en sladreavis opp blogginlegget og satte det på trykk i nettavisutgaven. Deretter ble artikkelen plukket opp av en større avis som også satte det på trykk.

Slik gikk bloggen viralt på 123.

Skap følelser!

Har du et tema som berører mange? Eller har du vært igjennom noe ekstremt rystende eller urettferdig? Da har du det beste utgangspunktet for at en blogg skal kunne gå viralt på flekken. Lager du bloggen din riktig med alle digitale verktøy som jeg viser til her, vil temaet på det du skriver om klart bli den viktigste faktoren for å skape eksplosiv vekst.

Om du klarer å skape følelser med temaet du skriver om vil du også kapre folks oppmerksomhet. Villigheten til å snakke om innlegget ditt vil også øke betraktelig. Følelser du vil forsøke å skape kan være raseri, beundring, sorg eller sjokk. Uansett hvilken følelse du skaper så vit at dette er viktig! Følelser skaper handling hos folk og spesielt mer prating. Dette er hva vi vil oppnå med en privat blogg for å få den viral !

Digital markedsføring for bloggere

Nå kommer vi over til det jeg er flinkest på. Og det er hvordan du kan betale for dine egne lesere i hopetall for en billig penge. Digital Markedsføring for bloggere er en ytterst ubrukt publisitetskanal ettersom de fleste bloggere går for organiske profiler. Jeg snakker da om egne Facebooksider når de skal dele innleggene sine. Der har man jo bare 1500 venner ca? (det er lite i denne sammenhengen)

Om du setter opp en Ads konto på enten TikTok, Snapchat, Facebook eller Instagram har du muligheten til å nå verden for bare noen hundrelapper per innlegg. For 100kr vil du kunne kjøre noe vi kaller reach annonser og nå 5000 personer!

Om du kjøper klikk til siden din vil dette koste fra 50 øre pr besøkende. 

Sett opp pixler på bloggen din, så kan du også komme tilbake til ALLE som har vært innom nettsidene dine hver gang du publiserer et nytt innlegg. Dette er gullpersonene du vil markedsføre til ettersom de alt har vist interesse og besøkt bloggen din. Dette bør være publikumet du obligatorisk annonserer til uansett hva. Om du ikke forsto helt hva jeg mente med pixler kan du lese artikkelen min om Facebook markedsførin ved å klikke her. Der går jeg dypere inn i temaet rundt retargeting og hvordan du kan sette opp Adsene dine til å prestere best mulig. Artikkelen er vinklet for bedrifter men prinsippene er det samme. 

Bor du i en liten by som for eksempel Flisa eller Kongsvinger med ca 20.000 innbyggere hver så holder det altså med et par tusenlapper for å PEPRE byen slik at ALLE får med seg bloggen din! 

Sender du ut annonsering på de 10 første postene dine med 200kr pr post så har du fort 80.000 visninger på et lite folketall. Da er det ikke mer et spørsmål om folk besøker deg mer. Det vil dem. 

Skill deg ut!

  • Folk er sauer og mest sannsynlig er du også det!
  • Finn på noe helt utenom det vanlige og skap den oppmerksomheten du vet du fortjener!
  • GÅ LANGT UT AV KOMFORT ZONOEN DIN og GÅ ALL INN.
  • Er du ikke villig til å gå HELE veien klarer du heller ikke å skape ekstrem publisitet.

Skap viralt innhold selv!

Tilbake til galskapen der ekstrem motivasjon er nøkkelen. Er du motivert NOK så finner du en modig løsning og du får den oppmerksomheten du fortjener. Her er et eksempler til inspirasjon. 

Camilla Olofsson kjører motocross og konkurrerer aktivt. Hun har en blogg der hun skriver om hvordan det er å konkurrere i en tøff sport. De fleste leserne til Camilla er i hovedsak vennene hennes, men av og til dumper det innom et par andre lesere som også er motocross interesserte. Til nå har hun ikke skjønt koden og er så si ukjent.
Camilla er modig av natur, det skulle bare mangle når hun kjører motocross som dame!

En dag får hun en idè og gir bare faen. Hun gjennomfører uten å tenke seg ordentlig om og kjører på bakhjulet over broen på Kongsvinger midt i rushtiden. Dette får hun en venninne til å filme og de publiserer et innlegget på bloggen. I blogg artikkelen har Camilla også et budskap som skaper følelser hos de fleste. Det er en sak som har plaget Camilla i lang tid. Ettersom hun er jente får hun nemlig ikke konkurere med gutta! Det fører til at hun kun kan delta på et fåtall av konkurransene som finnes selv om hun kjører fra de fleste gutta.

Innlegget går viralt takket være stuntet hun gjorde. En journalist i Nettavisen plukker opp stuntet hennes og likte saken hun ønsket å fremme. Innlegget skaper følelser hos mange og engasjement blandt publikum. At hun kjørte på bakhjulet over broen skapte noe vi kaller en god «hook» som fanget folks oppmerksomhet effektivt. Plutselig renner det inn henvendelser til Norges motorsportforbund der folk føler med Camilla og hennes situasjon. Dette skaper også en debatt i samfunnet som fører til at Norges motorsportforbund endrer reglene for neste sesong. Nå får Camilla og de andre damene konkurrere mot gutta takket være at hun skapte sitt eget virale innhold.

Å skape sitt eget virale innhold er kritisk om du får en eksplosiv blogg eller ikke.
Vær ytterst modig når du skal hente oppmerksomhet!

2 veis kommunikasjon

 

Samtlige nettsteder i 2022 burde ha en god måte å skape 2 veis kommunikasjon på og dette er spesielt viktig for blogger. En blogg som får lesere vil kunne generere fler lesere av seg selv og en høyere reproduksjonsrate om du skaper dialog med leseren. Her gjelder det å oppfordre lesere til å kommentere og skape debatt. Skaper du debatt vil folk krige litt av seg selv og innleggene dine får mer fart under vingene. Dette gjelder alle kanaler du har for blogg en din, på Facebook, Instagam Tiktok og ellers over alt.  

Kommenter tilbake på alle kommentarene om mulig du også. Klarer du å skape følelser med kommentarene dine vil andre også henge seg på. Husk igjen at følelser er nøkkelen til om folk gjør en handling eller ikke. 

Kommenterer du noe selv er det alltid fordi det skapte en følelse i deg.  

Husk å ha muligheten til å dele artikkelen ditt enkelt med bare et tastetrykk. 

SoMe Kanaler for bloggere

Hvilke Sosiale kanaler bør du bruke for å spre budskapet ditt? Usnett hvilket medium du velger så kjør på 100% med det. 
Her er noen leveregler du kan følge for å få oversikt på ca hvilken kanal du burde satse på for å nå publikumet ditt best.

TikTok – Ungt publikum 

Instagram – Alle er på insta og bra for bilder. Bare en lenke til bloggen din i BIO

Facebook – Litt eldre publikum passer her og mer tekst. Her kan du også lenke til bloggpostene dine fritt. 

Snapchat – Mobilformatets beste venn og få som satser her, derfor kan du også få gode resultater her. 

bedriftsprofiler og koble sammen med Digital markedsføring

Motivasjon

Din motivasjon for å skrive er kritisk for om du også gidder å skrive når det blir tungt. Har du et ønske om å formidle noe spesielt, eller en egen mening om noe du virkelig brenner for? Da er det stor sjans for at du presser igjennom kjedelige dager og gjennomfører koste hva det koste vil. Har du ikke flammen med deg vil du dabbe av og gi deg før du når igjennom med budskapet ditt. 

De færreste bloggerne vet hvordan de skal publisere seg eksplosivt ettersom folk flest er pyser. Derfor er det kontinuitet som er nøkkelen til de fleste dessverre. Om du holder det gående vil du til slutt lage et innlegg som berører så mange at du. 

Trenger du hjelp til å få fart på bloggen din?

Da kan du ringe meg for en prat. jeg liker å hjelpe folk om kan guide deg gjennom det meste som hvilket nettsted du skal bruke. Hvilke sosiale medier du bør fokusere på. hvordan bloggen din bør vinkles og mye mye mer. 
Det er bare å slå på tråden!

Jeg håper du liker denne artikkelen, det tok mange timer å skrive.
Derfor setter jeg også veldig pris på om du deler slik at flere kan lese.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

De færreste klarer å skape en hel blogg der temaet er så eksplosivt at det blir snakket om så mye som beskrevet i reproduksjonsrate. Derimot vil du ha godt av å skrive om noe du interesserer deg for. Det er mange som er interessert i det du skriver om også og du vil da skaffe deg en liten følger bare som kommer igjen og igjen.