Bjoerk Media

Bjoerk 

Media

Besriftsblogg

Trenger du hjelp til å komme i gang?

Ring og snakk med oss

Tlf. 90163011

daniel@bjoerk.com

Generelt

Bedriftsblogger skiller seg ut fra private blogger da hele baktanken med en bedriftsblogg er økt omsettning. 
Med økt trafikk generert av bloggen din fra Google, får du mulighet til å vise fram deg og ditt produkt til fler kunder. 

Det er litt tidkrevende å produsere gode artikler og ikke minst krever det at du kan noe om søkemotoroptimalisering. Om du skriver uten å ha rådført deg med en digital markedsfører først vil du veldig sikkert ikke klare å profitere på bloggen din like raskt. Og det er jo litt kjipt når du må legge så mye energi i artiklene.

I denne artikkelen skal vi innom 

  • SEO (søkemotoroptimalisering)
  • Hvordan du må vinkle deg for å lage verdi for kunden
  • Hvorfor du må lage verdi for kunden
  • Markedsføring for bedriftsblogger. 
  • Hvordan profitere på trafikken du skaper. 

SEO (søkemotoroptimalisering)

Skal du få trafikk med bloggen din er det viktig at du kan (the basic) rundt søkemotoroptimalisering – SEO. 

Det høres for mange ut som en voldsom oppgave å skulle drive med SEO, men det viktigste er basics. Du får grunnleggende forståelse her i denne artikkelen, men jeg jeg anbefaler alle i det minste å lese kapittel 1 som du finner i denne lenken.

(The Basics) Skriver du artikler som er nyttig for kunden din vil Google fort snappe dette opp og gi deg god plasering. Tenk selv på denne artikkelen som du leser, den har som formål å lære deg om hvordan du kan tjene penger med bedriftsbloggen din. Bare hensikten i seg selv gir Google indikasjon på at denne blogg artikkelen kan være noe folk som søker «blogg for forbedrift» kan ha nytte av. Klarer du å lære søkeren noe i tillegg så har vi utgangspunktet for en SEO vinner. Googles kjærneoppgave er å gi svar på spørsmål søkeren måtte ha.

Når det kommer til det tekniske gjelder er hele poenget at du må gjøre det mulig for Google å forstå hva innholdet i artikkelen din er og hvike svar det kan gi til en bruker av Google. Denne artikkelen er søkemotoroptimalisert noe og inneholder derfor også mye teknisk.

Basic teknisk betyr at du må markere teksten med H1- H2- H3 og paragraph tagger, la meg forklare kortfattet. H1 betyr Headline 1, Naturlig nok betyr H2 Headline 2 – også videre. H1 blir hovedoverskriften din. I denne artikkelen er «Bedriftsblogg» markert som H1, mens underoverskrifter er markert som H2, jeg snakker da om den tykke sorte skriften ovenfor her som sier SEO (søkemotoroptimalisering). Dette markerer du der du skriver bloggopsten din. 

Når du markerer «innholdshierarkiet» vil Google lett kunne snappe opp temaet for innholdet riktig og ved derfor hvordan den skal servere dette til søkerene sine. 

Verdi for kunden

Det er få om ingen som trenger å vite som hvordan lunsjen din gikk mandag den 24/5. Det er sikkert hyggelig for forloveden din å lese, men tiden du har lagt i dette gir ikke penger i kassa. Det viktigste med en bedriftsblogg er hvordan du vinkler bloggen din.

I korte trekk må du når du skriver bedriftsblogg gi svar på et spørsmål en potensiell kunde måtte ha for deretter å tilby en løsning i den samme artikkelen. 

Her er et eksempel. 

Nylig fant jeg insekter i senga. Etter et lite bildesøk på Google fant jeg ut at dette var veggedyr. Jeg søkte videre etter hvordan man bekjemper veggedyr og skrev inn følgende i søkefeltet på Google. «Hvordan bli kvitt veggdyr» Nesten øverst dukket det en passende artikkel opp som så informativ og lærerik ut. Artikkelen er hentet fra et ekte Google søk.

https://www.rentokil.com/no/veggedyr/hvordan-bli-kvitt-veggedyr/

P

Jeg klikket meg inn på artikkelen og leste innholdet med interesse ettersom jeg ville vite hvordan man naturlignok blir kvitt veggedyr. Artikkelen var utfyllende og ga god informasjon om hva veggedyr var og hva som skulle til for å fjerne krekene.

Gjennom arikkelen forsto jeg at firmaet som skrev artikken visste hva de snakker om ettersom de besvarte alle spørsmålene jeg hadde. Jeg fikk tillit til firmaet og tok en telefon til Rentokil. Vi avtalte et møte allerede samme dag og Rentokil kom på befaring. Det ender opp med at Rentokil naturlig nok fikk oppdraget og utførte nødvendige tiltak. Til glede for oss begge hadde bedriftsbloggen til Rentokil gjort jobben sin til punkt og prikke!

Forsår du nå hvorfor du må skape verdi for kunden? Om du ikke gjør det er det ingen som kommer til å lese bloggen din i utgangspunktet. 

Om du starter for hardt å selge tidlig i et forhold så mister du mye av tillitten til kunden. En blogg artikkel er også ofte det første møtet med din bedrift så det å skape tillit først og dokumentere kunnskap er viktig. Du bør i hovedsak selge inn at du gjerne kan svare på spørsmål via telefonen eller lignende om det trengs og vre en hjelpende hånd.

Lærer du kunden noe og legger sjelen din for å få det til signaliserer du at du vil det beste for kunden. Og det er super viktig for å skape en rellasjon som fører til et samarbeid/ Kunde naturlig nok. 

Markedsføring for bedriftsblogger.

I hovedsak bør du ha et system som sender annonser tilbake til folk som har besøkt siden din. Dette lar seg enkelt sette opp med Google display annonser eller Facebook og Instagram annonser. 

Dette heter på fagspråket retargeting annonser og er annonser som har til oppgave å trekke besøkende tilbake til nettsiden din. I retargeting annonsene er det også viktig at du får fram salgsargumentene dine og belyse hvilke fordeler du kan gi til kunden ved å bruke deg og ditt firma. 

Du vil få dette demonstrert de kommende dagene ettersom jeg også sender retargeting annonser til alle som har besøkt denne siden via Google søk. 

Skriv som et menneske

Om du klarer å gjøre tekstene litt personlig vil dette kompensere for det umenneskelige med internett.


Da håper jeg du lærte noe og husk at du får annonser fra med de kommende ukene så forsøk å se hvilke taktikker jeg har brukt for å skape et forhold der du føler at du blir kjent med meg og hva jeg kan gjøre for deg og din bedrift.