Besriftsblogg

Generelt

Bedriftsblogger skiller seg ut fra private blogger da hele poenget med en bedriftsblogg er økt omsettning. 
Med riktig trafikk fra Google via søkemotoroptimalisering får du mulighet til å skaffe deg både kjennskap i markedet du opererer i samt skape nok tillit til at du får gjort om trafikken til kunder. Du kan også kjøpe deg den samme trafikken

Det er litt tidkrevende å produsere artikler og ikke minst krever det at du vet hva du gjør. setter du bare i gang å skriver uten å ha rådført deg med en digital markedsfører vil du nesten 100% sikkert ikke klare å profitere på bloggen din. 

I denne artikkelen skal vi innom 

  • SEO optimalisering
  • Hvordan du må vinkle deg for å lage verdi for kunden
  • Markedsføring for bedriftsblogger. 
  • Hvordan profitere på trafikken du skaper. 

Verdi for kunden

Det er ingen som trenger å vite som hvordan lunsjen din gikk mandag den 28. Hyggelig for forloveden din å lese men tiden du har lagt i dette gir det ikke penger i kassa. Det viktigste med en bedriftsblogg er hvordan du vinkler bloggen din.

I korte trekk må du når du skriver bedriftsblogg gi svar på et spørsmål en potensiell kunde måtte ha for deretter å tilby en løsning i den samme artikkelen. 

Her er et eksempel. 

Per fra Kjelsås har akkurat funnet små insekter i senga. Etter et lite bildesøk på Google finner han ut at dette er veggedyr. Han søker videre etter hvordan man bekjemper veggedyr og skriver inn i søkefeltet på Google. «Hvordan bli kvitt veggdyr» Nesten øverst er det en artikkel som ser informativ og lærerik ut. Artikkelen er hentet fra et ekte Google søk.

https://www.rentokil.com/no/veggedyr/hvordan-bli-kvitt-veggedyr/

Per klikker seg inn på artikkelen og leser innholdet med interesse ettersom han vil vite hvordan man fjerner veggedyr. Artikkelen er utfyllende og gir god informasjon om hva veggedyr er og hva som skal til for å fjerne krekene. 

Gjennom arikkelen forstår Per at firmaet som har skrevet artikken vet hva dem snakker om ettersom de besvarer alle spørsmålene han har. Per får tillit til firmaet og tar en telefon til Rentokil. De avtaler et møte og allerede samme dag er Rentokil på befaring for å se på veggedyr problematikken. Det ender opp med at rentokil får oppdraget og utfører nødvendige tiltak. 

Bloggen har gjort jobben sin til punkt og prikke!

Forsår du nå hvorfor du må skape verdi for kunden? Om du ikke gjør det er det ingen som kommer til å lese bloggen din.
Om du starter for aggressivt å selge mister du mye av tillitten da du har vært for pushy. Men om du skaper tillitt med artikkelen din og etterpå spør om 

 

 

ALLTID verdi for kunden betyr at leseren må kunne sitte igjen med noe nyttig for seg selv. Ettersom jeg driver en digital markedsføringsbedrift er det narutlig for meg å skrive om temaer som kan hjelpe deg som leser med å lykkes med digital markedsføring. I dette tilfellet/ artkkelen hjelper jeg deg å forstå hvordan du kan lykkes med blogg. 

 

Her er et eksempel. Har du et firma som driver med trefelling så kan du skrive om hvordan du gjør det som en fagmann.

Det å vise hvor flink du er og hjelpe andre vil gjøre deg til en autoritet i ditt fagfelt, og vipps så har bloggen skapt både trafikk og verdi. De fleste som leste artikkelen din og fått noe verdi som i kunskap, vil da ha høyere sjans for at de ringer akkurat deg for å felle det treet de ikke klarte å felle selv. 

Bruk ofte tall i bloggpostene dine som brukt her. (10 tips for å slake en eksplosiv blogg)

Ha det som en hovedregel at du aldri skal fortelle om noe fordi du har lyst til bare for å fortelle om noe.

Dette kan du heller bruke sosiale medier til!

SEO (søkemotoroptimalisering)

Skal du få noe trafikk til siden din er det viktig at du kan noe om søkemotoroptimalisering (SEO). 

Dette kan føles ut som en stor oppgave å skulle forstå men dette er virkelig verdt å lære seg. Jeg anbefaler alle å hvertdall lese kapittel 1 i denne store artikkelen. 

 

være litt tricky å lære seg og få til avhengig av hvilken internettplattform du bruker. Selv er disse nettsidene laget i WordPress og med WordPress har man god kontroll på hvordan man markerer sidene så Google enkelt skjønner hva siden handler om. For det er dette det handler om å få både publikum til å like teksten/ bloggposten OG Google. 

Skriv derfor så bra som mulig til publikumet ditt og få dem til å ville være så lenge på siden din som mulig. 

Etterpå bruker du ca 30 minutter til 1 time pr bloggpost og gjør så godt du kan på baksiden i WordPress eller det CMSet du bruker til å skrive bloggen din.  

Inkluder video.

Det er en god rutine å ha med en video i hver bloggpost. Dette vil skape et mer personlig forhold til deg som person og gi de folk som ikke orker å lese blogg innlegget en sjans til å få med seg innholdet alikevell. Dette er et litt tricky å starte med så hold gjerne videoene så enkle som mulig. Det er bedre å ha en video med en ingen. Og du får også en mulighet til å lenke til ditt eget blogginnlegg om du bruker YouTube for å laste det ut på nettsiden. Da får du samtidig en youtubekanal på kjøpet. Og det skaper mer trafikk og oppmerksomhet samtidig. 

Markedsføring for bedriftsblogger.

Om du har en bedrift som skal markedsføre bloggen din så gjør det i samråd med en digital markedsfører. 

Da får du en veldig mye mer effektiv markedsføring en om du skal gjøre alt alene. Det er en grunn til at du ønsker fagfolk til å gjøre dette da du vil få mer verdi igjen naturlignok fordi en som jobber med dette daglig vil kunne snappe opp hvordan du mest effektivt gjør det. 

Generelt

Da kan du ringe meg for en prat. jeg liker å hjelpe folk om kan guide deg gjennom det meste som hvilket nettsted du skal bruke. Hvilke sosiale medier du bør fokusere på. hvordan bloggen din bør vinkles og mye mye mer. 
Det er bare å slå på tråden!

Generelt

Da kan du ringe meg for en prat. jeg liker å hjelpe folk om kan guide deg gjennom det meste som hvilket nettsted du skal bruke. Hvilke sosiale medier du bør fokusere på. hvordan bloggen din bør vinkles og mye mye mer. 
Det er bare å slå på tråden!


Ta 0-100 testen så hjelper jeg deg gjerne 🙂 

Mvh 

Daniel Bjørk

90163011

Bjoerk Media