Om meg og Bjoerk Media
Mitt mål er å lage det ultimate salgssystement med Digital Markedsføring og AI
Hei og velkommen til Bjoerk Media.
Jeg er utdannet digital markedsfører fra Noroff og kan vise til et bredt utvalg av digitale jobber og prosjekter. Som person er jeg superdedikert mot å skape noe jeg kaller for ROI-Maskiner. Et ROI-Maskineri kan best beskrives som Digitale Salgssystemer laget med digital markedsføring, nett/landesider og ikke minst AI. Av natur er jeg et arbeidsmenneske og jobber normalt 60 timer i uka. Når jeg ikke jobber så tenker jeg på jobb så dette er en all-in-ting for meg.
Etter å ha jobbed med flere prosjekter har jeg fått god breddekompetanse og er derfor å se på som en allrounder og prosjektleder. Når jeg selv merker at jeg alene ikke strekker til kobler jeg inn eksterne ressurser. Dette pleier å gjelde design, foto og videoredigering da jeg gjør det meste selv.
Dette kan jeg hjelpe deg med
- Rekrutering
- Salg av produkter
- Genere Leads
- Profitere på bedriftsblogg
- Merkevarebygging
- Publisitet for bloggere (Skape viralt materiale)
- Skaffe deg kunder
- Øke din troverdighet
- Øke kjennskapen til ditt produkt
- Automatisering av det meste
- Dataoverføringer med Make eller Zapier.
- Nettsider
- Alle trafikkilder
Jeg vokste opp på Kjelsås, nord i Oslo mot markagrensen og Maridalsvannet. Som liten var jeg annerledes og skilte meg ut som en villbass. Foreldrene mine dro på seg tidlig grå hår selv om de begge gjorde så godt dem kunne. Alt i alt hadde jeg en fin og aktiv oppvekst.
Jeg startet å jobbe tidlig, allerede 12-13 år gammel fikk jeg min første jobb. Da vasket jeg gulv og apparater på treningssenteret Aktivum Kjelsås. De holdt til på gamle Kjelsås brannstasjon. Takk til Kirsti Nordbyhaug for å vise meg arbeidslivet og la meg få smake på min første arbeidserfaring i så ung alder.
i 14-15 års alderen gjorde jeg omvisninger og gårdsarbeid på Sørbråten gård i Maridalen. Liten takk til Torp familien også for å gi meg fin læring og mye ansvar tidlig i livet. Dette har gjort meg godt som voksen.
På videregående tok jeg byggfag og VK1 tømrer med allmen påbyggning 3 året.
Salgsyrket
Som 18 åring ble jeg dratt inn i salgsyrket. En venn som het Fredrik dro meg litt tilfeldig inn i Hafslund Sikkerhet. Der solgte vi boligalarmer sammen på dørsalg. Dette var en iskald jobb, men fy så modig man blir av å banke dører. Etter noen få måneder gikk jeg over til å selge IP telefoni for IP Access. Dette ble første bedriftsalgs jobben der jeg ringte og booket meg inn på møter. IP Access ble drevet av Espen Reinemo, en veldig flink IT grunder som har verdens enkleste gullnummer, (jeg husker det enda selv 17 år etter). Dessverre var IP telefoni ikke bærekraftig for markedets utvikling og firmaet gikk konkurs mens jeg jobbet der.
Da fikk jeg jobb i Network Norway som senere ble hetende ICE mobil. Også dette var bedriftsalg der jeg ringte og booket møter for å selge inn Mobile sentralbordløsninger. Når jeg tenker tilbake jobbet jeg med bare voksne menn mens jeg selv var regne som et barn. Spesielt husker jeg et salg der jeg solgte til en produsent av dyrefor på 50 abonnement. Han kjøpte bare fordi jeg var så ung og syntes jeg var modig. En av de tingene jeg ønsket meg som selger var at noen booket møtene for meg eller at kunder bare ringte inn. Etter å ha jobbet med digital markedsføring en stund har jeg noen ganske effektive metoder å få til akkurat dette.
Jeg må le litt når jeg skriver og tenker tilbake. Jeg var virkelig ung når jeg fikk disse salgsjobbene. Etter ett år og noen måneder søkte jeg meg til stilling som KAM i Hewlett Packard. (HP). På HP fikk jeg jobbe med eksisterende kunder og hadde kontakt med utvalgte forhandlere på servere, skrivere og PCer. Dette var en ganske artig jobb og jeg hadde en sykt pen sjef. Av alle ting prøvde jeg meg på hun. 😀 hun meg heller sparken.
Jeg lyktes hvertfall å få en god avskjedsklem da. Jeg var 19 år når jeg startet der og 20 når jeg noen måneder etter sluttet. Hun var nok nesten 40 så det lå litt i kortene at det ikke var ok.
Salgsjobbene tidlig i livet lærte meg veldig mye! Spesielt det å gjennomføre noe selv om man er bekymret og redd. For det var mye på den tiden som var veldig nytt. Som 19 åring er det jo litt spennende å skulle selge til voksne menn og store firmaer når jeg så vidt var ferdig på videregående.
Tab Co
Braatens Byggfornyelse
Etter et sviende nederlag med sjefen på HP trakk jeg meg litt tilbake fra salg og svingte hammeren for
Braatens Byggfornyelse. Ettersom jeg studerte Byggfag og Tømrer på videregående kunne jeg like gjerne prøve meg litt der.
Jeg trivdes godt i Braatens og fikk jobbe med varierte oppgaver. En opplevelse jeg husker spesielt godt var å få følge murmester Lars Rolfsen, det var en veldig lærerik tid og han lærte meg mye ikke faglige emner også ved å vise seg som en sunn, ryddig og ordentlig person. I Braatens fikk jeg god erfaring med håndverkerbransjen. Jeg likte spesielt å jobbe med oppussing av Bad. også vinduer og dører på hus likte jeg godt.
ntent
Fremmedlegionen
Etter nesten 3 år i Braatens hadde jeg en flamme i magen og trengte litt eventyr. Etter mye motgang på privaten trengte jeg virkelig å gjøre noe helt annerledes. En dag uten noe serlig forvarsel bestilte jeg en enveisbilletten til Nice i Frankrike og pakket en knøttliten ryggsekk for å verve meg i Den Franske Fremmedlegionen. Å bestå opptaket og komme meg igjennom nåløyet som må sies å være noe av det artigste jeg har opplevd. Det var naturligvis beinhardt.
Etter opptaket ble jeg plassert ut til Fallskjemjegertroppen 2-REP på Calvi, Corsika. Der lagde vi leven og trente fra morgen til kveld. Vi var klare for å dra ut i konflikter på 4 timers varsel. Det var veldig lærerikt og morro i Legionen, spesielt dager vi hoppet fallskjerm. Vi hoppet over havet med våtdrakter på natta og gjerne med 30Kg last mellom bena når vi håppet tørt. Det laveste vi hoppet kan ikke ha vært mer et et par hundre meter over bakken. Med disse skjermene gjaldt det å komme så nær bakken som mulig i motsetning til normale skjermer som løses ut i høyden. Gjennomsnittlig hopphøyde lå nok på 350 meter så alt foregikk lavt.
Oppholdet i 3 seksjon som hadde maritim spesialisering. Vi trente mye langs kystkanten og på bording av strender og av og til ble vi fløyet langt ut på havet i helikopter og måtte svømme taktisk tilbake. Det var virkelig stas å oppleve alt dette.
Jeg kunne skrevet en egen bok om oppholdet. Men noen hemmeligheter får man ha med seg i stillhet da det var mye galskap der også. Jeg fikk en annerledes erfaring de færreste kan sette på CVen.
Utelivsbransjen
Når jeg kom Tilbake til Norge startet jeg i utelivsbransjen som dørvakt. Først i Kongsvinger så Drammen og Oslo.
Til nå har jeg jobbet blant annet på Monkeybar, Jaeger, Svanen, NOX, Sjampagneria, Heidis, Underbar, BAR kjeden og mange fler steder, sikkert 30 i antall og blitt kjent med mange utelivsprofiler på veien.
Tilsammen har jeg nå jobbet som dørvakt i 11 år og er fortsatt i utelivsbransjen.
Jeg anbefaler forresten alle som driver restaurant eller utested å lese Missfits ultimate guide to restaurant marketing. Selv har jeg lest den 3 ganger ettersom den er så rett på sak og veldig praktisk i tilnærmingen til hva du må gjøre digitalt for å skape omsetning. Jeg har bestilt 3 bøker til om uteliv og restaurant markedsføring som jeg gleder meg til å fullføre
Det klør i fingrene etter å få jobbe mer med digital markedsføring mot utesteder og restauranter. Så om du har en restaurant eller utested så har jeg mye å komme med. Slå på tråden så kan jeg gi deg en retning på hvordan du kan få fler kunder og besøkende.
Jeg vurderer btw å skrive bok om dørvaktyrket. Da for å lære vekk hvordan man lykkes i å ha kontroll på situasjoner uten å eskapere dem. Det er jo akkurat dèt det handler om. Å guide folk til å oppføre seg godt ved hjelp av rett metodikk. Det er også fasinerende for meg at èn dørvakt kan påvirke hele utestedet ved å bruke rett psykologi.
Også er det jo litt spennende å stå i døra noen ganger.
Grunderreisen
Min grùnderreise startet med at jeg ville lage et herreskjortemerke som het BJOERK. Jeg tok et lite lån på huset og fikk god hjelp av moren til Xn med å lage et skjortemønster. Dette tok jeg med meg i en ryggsekk og dro til Kina for å finne fabrikk til å produsere skjortene. Jeg opprettet enkeltpersonsforetaket Bjoerk tekstil Bjørk og fikk min første smakebit av grunderlivet. Her har du noen bilder fra den tiden.
Det var morro å reise til Kina og oppleve litt selvstendighet. Men dette var mitt første forsøk på å få til noe eget og da i en bransje jeg ikke kunne stort om. Det viste seg at jeg hadde tygget over en litt for stor bit alene, men nå var grunder flammen tent. Jeg husker jeg møtte en kar på en båt under denne perioden som fortalte at jeg måtte huske på at om dette ikke gikk så kunne det lede til noe større. Og det tok jeg med meg videre.
Etter en pause fikk jeg ideen en kveld jeg skulle legge meg på kvelden. Jeg var sint på meg selv for at jeg ikke hadde lyktes med skjortemerket og ville virkelig få til noe. Da kom jeg på ideen om å heller åpne en nettbutikk med bare Norske Klesmerker og kjørte på med det. Jeg kjøpte en nettbutikk i WordPress på kredittkort og som jeg ikke forsto bæret av. Etter å ha åpnet butikken lærte jeg også at jeg ikke kunne noe om netthandel. Det var sykt mye å lære, men jeg var bestemt på å komme meg et og et skritt videre. Så en dag kom jeg over en annonse for Noroff og bestemte jeg meg for å starte på studier i digital markedsføring, egentlig litt over natta.
Nedenfor er en presentasjon jeg holdt foran klassen den første skoleuka 2020. Den gjengir startperioden godt.
Som student jobbet jeg BEINHARDT. Jeg tok også tak i masse ikke personlige temaer og gikk ALL INN med meg selv. Normalt jobbet jeg ca 60-80 timer i uka med skole, egen læring og egne prosjekter. Jeg gikk blant annet innom forskjellige firmaer og spurte om de trengte nettsider og digital markedsføring. Så da hadde jeg hadde fort en del å gjøre ved siden av studiene også. Mens jeg studerte ble jeg med på en annonseserie for Noroff sin neste års digitale kampanje. Da fikk jeg sneket inn litt læring og praksis. Det var artig at annonsene gikk over mange kanaler. Blant annet Twitter, Facebook, Tinder, Instagram og nettsidene til Noroff. Det var artig å se seg selv i noe jeg studerte live og ga mersmak.
Under studiene hadde vi temaer som SEO, Nettsider, Betalt annonsering, Måling av statistikk og resultater, Influencer marketing, Facebook annonsering, SEM marketing og mye mer. OMG så sykt mye vi var innom, men jeg er så glad for det nå! Vi jobbet på prosjekter og bidro med faktiske caser i firmaer på blant annet NRK og Astrup Fearnley Museet. Under eksamen ved juletider skrev vi teoretisk oppgave for et firma. Ved avsluttende eksamen gjorde vi markedsføring i praksis for firma. Jeg gjorde min på en butikk som het Akasa på Stabekk.
Å jobbe med Akasa lærte jeg helt sinnsykt mye! Der lagde jeg blant annet min første videoannonse. Haha Den er like artig å spille av hver gang og synes det er artig å vise fram når jeg snakker om studietiden. Det føles som en evighet siden!
Det er en egen linje på Noroff som heter reklamefilmproduksjon jeg har lyst til å studere på i framtiden. Vi får se hva som skjer. Denne videoannonsen er laget på mobilkamera, greenscreen, null kunnskaper i videoproduksjon og bare et helvetes pågangsmot. Jeg leste en egen bok om Facebook annonsering og gikk etter de prinsippene. Annonsen ser helt jævelig ut men presterte helt sinnsykt godt på CTR(Gjennomklikksrate). 8.5% !!! på facebook så det var jeg ganske fornøyd med og ikke klart å overgå denne CTR scoren enda. Artig at dette var min første annonse. Så og si alle som så videoannonsen klikket seg inn på nettsidene. Jeg jobbet mye med nettbutikken til Akasa i etterkant og ga blant annet nettbutikken en ny hovedoppgave fra å fokusere på salg til heller å skulle produsere leads.
Det var på denne måten jeg skapte slik min første leads maskin.
Sulten på mer skole og høyere kunnskaper startet jeg på mer studier på Noroff.
Etter endte studier i Digital Markedføring skjønte jeg at det som skjedde på nettsiden til folk var like viktig for å skape salg som markedsføringen. For å fylle på med denne kunnskapen begynte jeg rett i nye studier på Noroff. Denne gangen på Frontend Developer studiene som i praksis betyr nettsidebygging fra kode.
Skolen gikk fint og jeg hadde mye framgang. Vi lærte det første halvåret mye om design, brukervennlighet, konverteringsoptimalisering, UX, HTML og CSS. Det var supermorsomt å gå i klasse med gjengen den perioden jeg fikk.
Etter jul skulle vi så smått starte med JavaScript koding og jeg gledet meg til dette. Dessverre så var det noe på privaten som skjedde og jeg klarte ikke å holde hodet mitt kaldt nok til å fullføre eksamen. Jeg er superglad jeg fikk 1 semester med HTML og CSS men skulle virkelig ønske at jeg kunne fullført fult ut med nettsidekoding i GIT.