Utnytter du arketypen rebellen maximalt i din bedrift?

Ok. Du, er en nysgjerrigper som lurer på om du utnytter din
allerede litt etablerte arketype til det maksimale. Eller om du lurer på om du
er modig nok til å velge rebellen som din firmapersonlighet. Etter  å ha lest denne artikkelen vil du forhåpentligvis
sitte igjen med nok kunnskap til å selv bedømme.

 

Lesetid 15 minutt

 

 

 

La oss ha det klart, rebellen er en ganske vill arketype å ha
som personlighetsegenskap i en bedrift da man kan gjøre utrolig mye sprell bare
du er kreativ nok. Som å skrive tekstene dine rett fra levra uten å bry deg om
hva andre sier. Jeg snakker her ikke bare om du skriver tekster rett fra levra,
men også hvordan du uttrykker deg med for eksempel bilder, video og budskap. Som
firma vil du normalt oppleves som stabil og troverdig, så her må du balansere
på en knivegg om du maksimalt vil utnytte denne arketypen da for mye vil gjøre
deg til en wierdo. Går du for langt, kan du fort bli opplevd som for eksempel
rasist, outsider som ikke fortjener innpass eller kunnskapsløs og litt for
gæren til å kunne brukes. Derfor er det viktig å etablere noen regler i forkant
som forhindrer akkurat dette.

 

Skal vi trekke fram eksempler på virkelige rebeller må vi se
etter modige NOK ideologier, personer eller firmaer. Vi kan trekke inn eksempler
som ekstremt modige markedsføringsfirmaer, band eller musikere og for eksempel klesmerker
som ønsker å utrykke det visuelle.  

 

Her er 4 reklamefilmer som du kan gjøre deg noen tanker om
før vi fortsetter.

 

 

YouTube Video

YouTube Video

YouTube
Video

YouTube
Video

 

Bryter de med det anerkjente?

Byr dem på noe nytt?

Ønsker dem frigjøring eller revolusjon?

Er det fryktløst?

Vil du si at dette er radikalt?

Hvilken aldersgruppe tror du de henvender seg til?

 

Siste spørsmålet som kanskje er det viktigste.

Er reklamene så radikale at dem kunne gått virale av seg selv?

 

Med viral så betyr det at det smeller så godt at du ville snakket
om dem i lunsjen eller sendt dette til en venn. Som igjen ville gjort det samme.

 

La oss gå over til en annen radikal måte å vise seg fram på.
Ta en titt på denne forsiden til denne litt uvanlige markedsføreren. Klikk her
for å komme fram!

 

Over streken? Eller genialt? Ville du snakket om denne siden
til noen andre eller sendt den til noen andre for å gi ris eller ros? Vell, det
er opp til deg å bestemme.

 

Så la oss se litt på konsekvensen av det å bruke rebellen maksimalt
for å oppnå sjokk effekten vi har prøvd på her.

 

 

 

 

Man risikerer fort i en slik kampanje å bli svertet, for det
er akkurat det denne bloggartikkelen er. Det er en kampanje. En framside så
sjokkerende som dette appellerer absolutt ikke til alle. Ville du selv ha brukt
en markedsfører som var så radikal? Skriv i kommentarfeltet nederst på siden
hva du generelt synes om å strekke strikken. Vurder også å sende denne artikkelen
til en venn du mener ville reagert på noe slikt.

 

Så tilbake til konsekvensen av å bruke rebellen maksimalt.
Man kan risikere å bli latterlig gjort fordi man bryter med det etablerte. Så
om 9 av 10 ikke liker det dem ser og 4 av 10 sender linken rundt til 3 kolleger
eller lignende for å vise forakt og ta avstand. Eller klarer man å le av det
hele og se humoren i det. Er dette en god måte å vise fram firmaet ditt på?

 

Bare for å si litt om virale motorer så er det en matematisk
regel som ikke kan brytes om noe skal gå viralt. Vi snakker om det magiske
reproduksjonstallet. Tallet må i snitt øke for hver som ser posten, altså om 10
personer som har lest dette i snitt sender det videre til 4 personer har vi en
reproduksjonsrate på 0.4 altså må man gjøre en jobb og gjerne betale penger for
å få folk inn på siden da siden i seg selv ikke reproduserer seg selv. Skal dette
bli en selvgående motor må vi i dette tilfellet opp i 11 nye personer pr 10 for
å få en økning. Riktignok en svak økning, man håper jo på mer for å få større fart
i motoren.

 

HER LEGGER VI INN BUSINESSMOTOR HJULET

 ILLUSTRASJON.

 

Om noe
slikt går viralt er jo det fint for den modige, for midt i en viralmotor som budskapet
da har blitt, vil man av og til komme over personer som faktisk liker det dem
ser og det geniale og ønsker noe lignende til sin bedrift eller kjenner noen
som det ville passet for.

 

Akkurat her er vi inne på noe viktig, en viktig faktor for
at en person skal like deg som person eller tjenesten du tilbyr er at personen
både må ha tro på deg som firma og til en viss grad identifisere seg med det du
ytrer. For eksempel er det en helt spesiell type personer som kjører Harley
Davidson og tilfeldigvis også liker hva motorsykkelmerket står for.

 

Ettersom de er kjente for å være rebellen er jo dette også
effekten vi søker etter. De er så radikale og egne, bryter med normal identitet
og kjører sin egen frie stil at den alt for ofte blir nevnt i artikler som dette.
Jeg også har jo brukt dem som eksempel. Altså har de en høy reproduksjonsrate i
bare det å benytte seg av denne typen markedsføring.

 

Noe annet som også er rebelsk som kan trekkes fram digitalt
er det nye design konseptet brutalist/ brutalism nettsider er et helt nytt
fenomen og har som felles trekk at de er totalt revolusjonerende og totalt
annerledes. De bryter med den etablerte måten å lage nettsider på! De er så fascinerende
at det er magisk og nytt at det er urovekkende.

 

Jeg sender deg selvfølgelig videre til et par eksempler. Men
da trenger jeg mailadressen din. Det kan hende jeg sender deg litt andre kule
ting om jeg skulle komme over noe jeg tror du ville slakte 10 minutter i en helg
på.      

 

Jeg regner med at du forstår at hele denne markedsføringssiden
er formet som arketypen den gode nabo…. Altså du forstår hva jeg mener.. din
sopp, om du må ha det inn med teskje så er dette rebellen. Duhh

 

Så for å avslutte denne artikkelen på en grei måte og gi deg
litt kjøtt til hjernen må vi litt tilbake til videoene du nylig tok en titt på.

 

Ser du et
fellestrekk?

Om du ikke gjør så skal jeg hjelpe deg litt. De er alle
etablerte firmaer som ikke kan strekke strikken for langt. Hvorfor kan de ikke
strekke strikken for langt? Fordi det er uhensiktsmessig med tanke på profitt.
Dette er fordi de kan regnes som godt etablerte/ markedsledere, og akkurat i
den øvre markedsposisjonen KAN det være fordelaktig å gjøre et skifte i bruk av
arketype.

 

For når man har så store markedsandeler at du selv er normen
bryter du med kjennetegnet at man skal bryte med det etablerte som jo er et kjennetegn
på rebellen. En rebell vil etter min mening brukes best av et firma som står i
posisjon som utfordrer. Altså en nykommer som har noe nytt å komme med.

 

 

SÅ. Om du ønsker å lese mer om de andre arketypene på en
litt rebelsk måte kan du klikke deg inn her. Eller gi faen. Det er helt opp til
deg.

 

 

Som en liten bonus har jeg lagt ved en spesiell reporter som
jeg ikke helt selv klarer å feste noe på da han er en ganske annerledes
reporter. Men en ting er klart, de fleste av intervjuobjektene har gått over
kniv eggen og truffet langt over grensen på hva som kan kalles en sunn rebell.
God fornøyelse!

 

Video om
Allgas No breaks.

 

 

God jul.

 

Daniel  

 

 

·      
Hva kommer først. Deg som eier av et firma eller
fimaet speiler noe du ønsker. Har du den egenskapen naturlig i deg? Og

 

·      
Rebelen kan sjokkere og derfr gå lett viralt. Lekent
men farlig

 

 

Finnes det noen politiske revolusjoner eller firmaer som har
utfordret det etablerte til noe som var annerkjent som normalen. For eksempel
rasisme eller

Muligheter det gir

 

Etterdrønn og mulige bivirkninger av å benytte en utfordrende
nok kampanje.

 

Bruk av arketype rebellen i en oppstart vs det å bruke det
som en markedsleder.

 

Er du modig og hardnakket nok til å tåle eventuelt kritikk
det måtte skape

 

 

Kan man på sikt forandre arketype, ja men du kan bare ha en
av gangen.

 

Gjensendelsesgrad må ære mer en
3/10 for å bli viral                 

 

 

 

ER ALL PR GOD PR JA I OPPSTART ER DET DET; OMTRENT

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *